Česko plánuje zvyšovanie rýchlosti v niektorých úsekoch svojich diaľnic. Na jednom z nich, na diaľnici D3, budú môcť motoristi jazdiť rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu už koncom septembra.
Ak sa pilotný projekt osvedčí, úrady plánujú zvyšovanie rýchlosti aj v ďalších častiach českých diaľnic. Väčšina štátov Európskej únie pritom ide opačnou cestou a rýchlosť pre životné prostredie znižuje.
Keď český politik Filip Turek išiel po diaľnici rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, spustilo to lavínu kritiky aj debatu o rýchlosti na cestách. Tá pokračuje aj v súčasnosti. Česko spúšťa testovanie 150-kilometrovej rýchlosti, ktorú budú ukazovať premenlivé dopravné značky za priaznivého počasia a dobrej viditeľnosti.
Ján Rýdl z Riaditeľstva ciest a diaľnic spresnil, že projekt sa bude testovať na diaľnici D3 na 50. kilometri medzi Táborom a Českými Budějovicami. „Niekedy na konci septembra vás pustíme až 150-kou, ale musí byť pekne,“ uviedol.
Projekt stál viac ako dva milióny eur. Neskôr by sa mohlo touto rýchlosťou jazdiť aj v ďalších častiach krajiny, napríklad na D11 pri Hradci Králové.
Českým plánom na zvýšenie povolenej rýchlosti sa v Rádiožurnále venovala redaktorka Kristína Chrenková:
Bezpečnosť i spotreba
Podľa Romana Budského z platformy Vize 0, ktorá sa snaží o zlepšenie bezpečnosti na českých cestách, to však nie je dobrý nápad.
„Ak na niektorých úsekoch diaľnice dovolíme 150, na drvivej väčšine diaľničnej siete to aj tak nebude zavedené, tak to v podstate nič nerieši. Naopak, v daných úsekoch to môže zvyšovať aj mieru nebezpečenstva s tým, že celá skupina vodičov, keď sa niekam rozjazdí, sa dostane do úsekov, kde už 150 nebude. Oni to aj tak dodržiavať nebudú,“ skonštatoval.
Výskumy podľa neho ukázali, že ak sa zvýši rýchlosť na diaľnici, vodiči automaticky jazdia rýchlejšie aj na cestách prvej triedy. Navyše sa zvyšuje nehodovosť, lebo pri rýchlosti 150 kilometrov za hodinu vodič nie je schopný dostatočne rýchlo reagovať. Zvýšenie rýchlosti jazdy je aj záťaž na životné prostredie. Zhodujú sa zase vedci.
Alexander Ač z Ústavu výskumu globálnej zmeny (ÚVGZ) Českej akadémie vied (AV ČR) hovorí, že optimálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu.
„Čiže ak sa bavíme o rýchlosti 150, prípadne viac, tak spotreba môže byť až dvojnásobná oproti optimálnej u väčšiny automobilov. Samozrejme, znamená to potom aj výrazné zvyšovanie emisií skleníkových plynov na ujazdenú vzdialenosť. Z tohto pohľadu sú nižšie rýchlosti výrazne pozitívnejšie pre životné prostredie,“ zhodnotil.
Experti dodávajú, že Európa musí nájsť kompromis medzi bezpečnosťou na cestách. Aj preto niektoré európske krajiny rýchlosť znižujú.