Rusko zápasí s nedostatkom benzínu. Moskva predĺžila zákaz jeho exportu do októbra. V niektorých častiach krajiny je dokonca na prídel. Nedostatok je najvýraznejší v odľahlých regiónoch, najmä na Ďalekom východe aj na anektovanom Kryme. Jedným z dôvodov sú úspešné ukrajinské útoky na rafinérie.
Rusko je energetická superveľmoc, mnoho Rusov však teraz bezmocne stojí v dlhých radoch pred čerpacími stanicami, zásoby vyschli a ceny stúpli. Sociálne siete zaplavili videá kolón a frustrovaných vodičov. Jeden z nich prechádza okolo kľukatého radu pri meste Dalnegorsk na Ďalekom východe. Hovorí, že autá tam stoja hodiny.
Aká je situácia s benzínom v Rusku, priblížila v relácii Rádiožurnál redaktorka STVR Anna Síposová:
Spolupracovník STVR v Moskve Jíří Just ale pripomína, že nejde o celoruský problém. „Z regiónov, ktoré boli najviac postihnuté, tak to sú tie, ktoré sú veľmi vzdialené od akejkoľvek rafinérie a zveličene by som povedal, že aj od civilizácie, ako je Zabajkalský kraj, ktorý sa nachádza neďaleko Bajkalu a na hraniciach s Mongolskom“ povedal.
Primorsky Krai, Russia ❗
— LX (@LXSummer1) August 20, 2025
⛽ Queueing for gasoline! Huge queues have formed at gas stations! There is 'catastrophically' not enough fuel for everyone, local journalists write. In general, the cost of gasoline in Russia is breaking records. The reasons include attacks by… pic.twitter.com/IWwR6mF8Wu
Nejde o prvú krízu
Video na Telegrame zas ukazuje kolónu na Kryme, počuť aj vulgárne konštatovanie majiteľa účtu, že je taká dlhá, že on sám nemá dosť benzínu, aby sa do nej postavil. Nedostatok však nemá len jeden dôvod, ale hneď niekoľko. Prvým je poľnohospodárska sezóna, vysvetľuje spolupracovník STVR v Moskve.
„Po druhé, je to dané aj tým, že sú úspešné ukrajinské útoky na ruské rafinérie. Zatiaľ sa Ukrajine podarilo vyradiť dvanásť percent rafinérií,“ hovorí.
K najnovšiemu útoku prišlo pred pár hodinami, ukrajinské drony zasiahli ropovod Riazaň Moskva. Tretia príčina nedostatku benzínu tiež súvisí s vojnou na Ukrajine, pripomína Jíří Just.
„Môže to vyzerať trochu paradoxne, ale aj za to môžu Ukrajinci, vzhľadom na to, že ukrajinské drony často narušujú ruskú leteckú prepravu. Ľudia tak začali viac jazdiť autobusmi a vlastnými vozmi,“ zhodnotil Just.
Politológ Scott Lucas z univerzity v Birminghame pre SkyNews pripomína, že nejde o prvú takúto krízu. Pre ukrajinské útoky je ale horšia, no nafty, ktorú používa armáda, je stále dosť. Rusko tiež pre sankcie zápasí s nedostatkom západných technológií potrebných na opravu rafinérií.