Opakujúce sa výluky, desiatky kilometrov v náhradných autobusoch a rýchlosť pod sto kilometrov za hodinu. Rýchliky z Banskej Bystrice do Bratislavy sú v posledných rokoch považované za najpomalšie na Slovensku. Motiváciu strácajú aj cestujúci. Otázkou zostáva aj to, aká je budúcnosť železničnej dopravy na tepne stredného Slovenska.
Vážne problémy vznikli na trati už pred siedmimi rokmi. Napokon museli na niektorých úsekoch znížiť rýchlosť a nasledovali aj niekoľkomesačné výluky, ktoré spôsobili pokles cestujúcich.
„Problém spočíva v tom, že sme v uplynulých 30 rokoch dosť vážne zanedbali údržbu našej železničnej infraštruktúry,“ uviedol odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček.
„Sú výsledkom historického deficitu investícií do údržby spôsobeného obmedzenými finančnými možnosťami v minulosti,“ vysvetlila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková.
Problémom sú dva úseky
Trať z Banskej Bystrice do Bratislavy je dlhá 230 kilometrov. Dnes ju rýchlik, vrátane výluky a cesty náhradným autobusom, prejde za tri hodiny a 53 minút. Historicky sa skladá zo šiestich samostatných častí, každú z nich postavili pred vyše sto rokmi.
Najväčším problémom celej trate sú dva úseky. Prvým je jedenásťkilometrová trať z Novej Bane smerom do Hronského Beňadiku.
Najpomalším rýchlikom na Slovensku sa v relácii Správy venoval redaktor Alexander Ernest:
„Trať ide na úpätí Kremnických vrchov spolu s riekou Hron a cestou. Tam ani nie je veľká šanca robiť čokoľvek iné, ako sa tam spravilo,“ objasnil Kubáček. Opravy mali byť hotové už pred dvomi mesiacmi. Práce však potrvajú až do septembra.
Druhým problematickým úsekom je desaťkilometrová trať z obce Lok cez Jesenské údolie, kde sa trať kľukatí smerom do obce Beša.
„Hlavným problémom tam je prekonávanie pahorkatiny okolo Pialu, kde boli zvážlivé územia. Tam sa čosi dokonca robilo. Takže tam už by snáď ten problém nemusel byť,“ uviedol Kubáček.
Opravy sa realizujú aj vďaka financiám z Bruselu, spolu ide o 78 miliónov eur z plánu obnovy. Podľa železníc by stavba úplne novej vysokorýchlostnej trate znamenala významné technické a územné obmedzenia.
„Strategickým zámerom ŽSR naďalej zostáva modernizácia existujúcej infraštruktúry na trati Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica s cieľom postupného zvyšovania traťovej rýchlosti zo súčasných 80 – 100 km/h na približne 120 – 140 km/h v úsekoch, kde to technické normy dovoľujú,“ hovorí hovorkyňa ŽSR.
Opakujúce sa niekoľkomesačné výluky, podobné tej pri Novej Bani, by už podľa odborníka nasledovať nemali.