Národná banka Slovenska (NBS) zavádza nové pravidlá, ktoré majú ochrániť ľudí pred tzv. predplatenými investičnými poplatkami.
Podľa riaditeľa odboru dohľadu nad kapitálovým trhom NBS Petra Tkáča tieto poplatky boli v niektorých prípadoch väčšie ako samotná investovaná suma, ktorú mali klienti na účte.
„Výsledná suma, ktorá vyšla ako poplatok, bola taká vysoká, že trvalo rok, v extrémnych prípadoch až tri roky, kým klient splatil poplatok a investoval aspoň jedno euro,“ vysvetlil Tkáč.
O nových pravidlách NBS hovoril v relácii Ranné Správy riaditeľ odboru dohľadu nad kapitálovým trhom NBS Peter Tkáč:
Nové metodické usmernenie NBS má zabezpečiť, že klient musí byť účastný investovania už od prvého vloženého eura. „Ďalšie pravidlo, ktoré zavádzame, je transparentnosť. To znamená, že klient musí presne vedieť, za čo a komu platí a aká služba mu je poskytovaná,“ objasnil.
Hrozia sankcie
Odborník odporúča ľuďom, ktorí majú záujem o investičné poradenstvo, aby kontrolovali reputáciu konkrétnych agentov. „Preveriť si, či má daná osoba registráciu v NBS a či má spôsobilosť vykonávať poradenstvo,“ uviedol.
„Pokiaľ by sme zistili, že tieto praktiky pokračujú aj po účinnosti metodického usmernenia, pristúpime k sankčným konaniam. Usmernenie nadobúda účinnosť prvého októbra a niekedy budúci rok urobíme prvé kontroly,“ dodal Tkáč.