Rezorty práce a cestovného ruchu chcú pokračovať v obnove pamiatok za pomoci nezamestnaných. Projekt Ľudia a hrady sa síce končí koncom tohto roka, no rekonštrukcia pamiatok by mohla pokračovať. Správcovia hradov môžu na nové projekty čerpať z 20-miliónového Fondu na podporu cestovného ruchu.
Od apríla minulého roka sa doteraz do projektu zapojilo 450 nezamestnaných. Za tento čas ministerstvo práce vyčerpalo z Európskeho sociálneho fondu 11-miliónov eur.
Ako vyzerá zamestnávanie ľudí na hradoch, priblížila v relácii Správy redaktorka STVR Gabriela Stoklasová:
Už viac ako 15 rokov pracuje ako dobrovoľník na Považskom hrade 77-ročný pán Ladislav. Na Považskom hrade však pracujú aj desiatky zamestnancov cez projekt Ľudia a hrady. Od minulého roka sa doň zapojilo až 31 hradov naprieč Slovenskom.
„Začali sme tu zamestnávať ľudí cez úrad práce a zvýšil sa objem aj kvalita prác,“ uviedol predseda Združenia hradu Bystrica Miroslav Tichý.
„Máme tu rôzne kategórie zamestnancov – pomocný pracovník, samostatný pracovník, koordinátor, majster. Príspevok na mzdy sa pohybuje od 1 100 eur do dvetisíc eur,“ informoval minister práce Erik Tomáš (Hlas-SD).
S obnovou hradov pomáhajú nezamestnaní, ktorí majú problém uplatniť sa na trhu práce. „Až 60 percent pracujúcich na hradoch tvoria Rómovia. Dokazujeme, že vedia pracovať a nie sú len poberači sociálnych dávok,“ povedal splnomocnenec vlády pre rómske komunity Alexander Daško.
Ministri v tom chcú pokračovať
Vo Fonde na podporu cestovného ruchu je vyčlenených 20 miliónov eur. Správcovia hradov z nich môžu čerpať príspevky na infraštruktúru. Od osvetlenia cez lavičky až po turnikety.
„Pomôcť samotným samosprávam, ktoré nemajú financie na to, a prispieť im výrazným spôsobom až do 500-tisíc eur,“ avizoval minister cestovného ruchu Rudolf Huliak.
Projekt na zamestnanie ľudí na obnovu hradov sa tento rok končí. Ministri práce a cestovného ruchu v ňom chcú v podobnej forme pokračovať. Zapojiť by sa mali aj iné rezorty.
„Chceme to robiť formou sociálnych podnikov, a to tak, že jednotliví hradári si budú tento typ služieb objednávať od sociálnych podnikov,“ ozrejmil Tomáš. Opäť by malo ísť o kombináciu európskych peňazí a spoluúčasti štátu.