Na hlavný obsah

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú posledné týždne. Pozreli sme sa na zásady bezpečného prepoistenia aj na trendy

Existujú špekulanti, ktorí za prepoistenie inkasujú odmeny.

Preukazy poistenca zdravotného poistenia.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú posledné týždne. Aktuálne prebieha rozsiahla prepoisťovacia kampaň, v ktorej sa poisťovne snažia osloviť čo najviac klientov konkurenčných poisťovní.

Ak sa rozhodnete pre zmenu zdravotnej poisťovne z vlastnej vôle, je potrebné zvážiť viacero faktorov. Pri zmene zdravotnej poisťovne by ste mali zvážiť nielen benefity, ktorými klientov lákajú, ale aj to, či lekári majú s vybranou poisťovňou uzavretú zmluvu, a teda sa nestane, že sa po prechode do inej poisťovne stanete samoplatcami alebo sa musíte obhliadnuť za iným lekárom.

Pri prepoisťovaní pristupujte zodpovedne k vašim osobným údajom, aby ste sa nestali obeťou podvodu. Každoročne sa totiž objavia špekulanti, ktorí za prepoistenie zinkasujú istú formu odmeny, často bez toho, aby si to poistenec uvedomoval. Existujú však metódy, ako sa proti takémuto konaniu ochrániť.

Prečo zmeniť zdravotnú poisťovňu

Zmena zdravotnej poisťovne patrí medzi práva, ktoré môžete, ale nemusíte využiť. Pri výbere poisťovne by ste mali zvážiť napríklad sieť zmluvných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Nie každý lekár musí mať zmluvu so všetkými tromi zdravotnými poisťovňami. Rozhodujú však aj ďalšie veci, medzi nimi aj často spomínané benefity.

„Poistenci sa pre zmenu zdravotnej poisťovne často rozhodujú aj podľa ponuky finančných benefitov zdravotných poisťovní, ktoré dokážu odľahčiť napätý rodinný rozpočet. Čoraz dôležitejšími sa však stávajú rôzne asistenčné služby zdravotných poisťovní, ktoré vás sprevádzajú zdravotným systémom v zdraví i chorobe,“ povedala pre spravy.stvr.sk výkonná riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní Slovenskej republiky (AZP SR) Dajana Petríková.

Prepoistenie a podvody

Prepoisťovacie obdobie do istej miery každoročne zasiahnu podvodné praktiky a človek sa môže ocitnúť v inej poisťovni bez toho, že by prechod plánoval. Dajana Petríková prízvukuje, že by malo ísť predovšetkým o naše premyslené a slobodné rozhodnutie. Dobrou správou je, že podvodov ubudlo.

„Pokusov o neoprávnené prepoistenie je z roka na rok menej. Pomohli tomu aj niektoré legislatívne úpravy, prepoistiť vás môže len zamestnanec zdravotnej poisťovne, pôvodná aj nová zdravotná poisťovňa s vami povinne komunikujú asi mesiac od podania prihlášky práve preto, aby sa identifikovali prípady neoprávneného prepoistenia,“ informovala Petríková.

AZP SR aktuálne eviduje len zopár podnetov na sporné prepoistenie, no situáciu nepodceňuje a snaží sa pôsobiť najmä preventívne. Jej výkonná riaditeľka poukázala na štyri pravidlá bezpečného prepoistenia.

Zmena by mala byť dobrovoľná na základe slobodného rozhodnutia. Pozor si treba dávať aj na to, čo podpisujete, niektorí poistenci ako negatívny podnet uvádzajú, že boli vovedení do omylu a v presvedčení, že podpisujú anketu či prieskum, podpísali prihlášku. Niektorí dokonca hovorili o falšovaní podpisov.

Postupovať treba opatrne aj pri poskytovaní osobných údajov. Tie by ste nemali zveriť žiadnej osobe bez overenia jej dôveryhodnosti. „Sledujte oficiálne kanály, ak máte pochybnosti, kontaktujte svoju aktuálnu alebo novú poisťovňu priamo prostredníctvom oficiálnych kontaktov,“ doplnila Dajana Petríková.

Obávať sa však podľa výkonnej riaditeľky AZP SR netreba. „Približne mesiac po vašom prepoistení vás bude kontaktovať vaša pôvodná aj nová poisťovňa. Ak došlo k prepoisteniu bez vášho vedomia, máte do 31. 10. právo vziať podvodnú prihlášku späť,“ vysvetlila.

Ako sa prepoistiť

Prepoistenie sa dá vybaviť na pobočke zvolenej zdravotnej poisťovne po komunikácii so zamestnancom či odoslaním prihlášky poštou. Dá sa to však aj z pohodlia domova elektronicky prostredníctvom webových stránok zdravotných poisťovní. Poistenec je potom povinný oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu zamestnávateľovi.

Z ktorej poisťovne ľudia odchádzajú a kam prichádzajú

O tom, koľko prihlášok poisťovne v danom období dostávajú a koľko poistencov získavajú, respektíve strácajú, informuje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Samotné zdravotné poisťovne údaje nekomentujú pred ukončením lehoty na prepoistenie. Finálne čísla sa od tých predbežných totiž môžu líšiť, a to napríklad aj pre späťvzatia žiadostí o prechod do inej poisťovne.

Podľa údajov ÚDZS najviac poistencov od roku 2019 do roku 2024 stratila štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Tá s výnimkou roka 2021, keď zaznamenala prírastok viac ako 8,5-tisíca poistencov, zakaždým o tisíce klientov prišla. O necelých päťtisíc klientov ale vlani prišla aj Union.

V minulom roku podalo žiadosť o zmenu zdravotnej poisťovne viac ako 114-tisíc ľudí. Toto číslo od roku 2019 každým rokom klesalo.

„Súboj o poistencov“ trojica poisťovní zvádza počas každého prepoisťovacieho obdobia. Hlavným prostriedkom sú už spomínané benefity. Každá poisťovňa ich koncipuje rôzne a v ponuke ich majú desiatky. Ich prehľad ponúkajú Dôvera, Union aj VšZP na svojich portáloch.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko