Víťazom tendra na prevádzkovateľa leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou sa stala spoločnosť Wizz Air. Nízkonákladový dopravca so sídlom v Maďarsku nasadí na trase lietadlo s kapacitou 230 miest, typu Airbus A320 alebo A321.
Prvý let na novej linke by sa mal uskutočniť už v novembri 2025. O výsledkoch verejného obstarávania informoval na tlačovej konferencii minister dopravy Jozef Ráž.
Štát obnovuje letecké spojenie dvoch najväčších slovenských miest po siedmich rokoch. Obnovenie pravidelnej linky medzi východom a západom Slovenska prinesie podľa ministra občanom komfortnejšie cestovanie a prispeje k lepšiemu prepojeniu regiónov.
„Verím, že priamy dosah na štátny rozpočet bude zanedbateľný v porovnaní s očakávanými prínosmi. Toto spojenie bude mať multiplikačný efekt na rast HDP a podporí obchodné vzťahy. Už dnes dve veľké spoločnosti ohlásili vytvorenie bázy na bratislavskom letisku,“ uviedol Ráž.
O tender, ktorý však musel rezort opakovať a prenastaviť v ňom podmienky, sa podľa ministra zaujímalo päť spoločností. Ponuku napokon predložili dve.
Zastropovaná dotácia
Štátna dotácia, ktorá bola pôvodne odhadovaná až do výšky deväť miliónov eur, bola zastropovaná na maximálne 5,2 milióna eur za celé obdobie trvania zmluvy do marca 2028.
„Maximálny dopad na rok 2026 je predpokladaný na úrovni 1,1 milióna eur,“ doplnil minister, podľa ktorého môže spojenie dvoch metropol pomôcť aj vyriešeniu podmienky rozlietať linku medzi Košicami a švédskym Göteborgom, ktorá bola jednou z podmienok príchodu automobilky Volvo, no nikto o ňu zatiaľ neprejavil záujem.
Lietať medzi Bratislavou a Košicami sa bude každý deň, v pondelok a piatok sa poletí dvakrát. V priebehu pracovných dní a sobôt budú odlety z Bratislavy o 6.30 h a z Košíc o 8.05 h, v pondelok a piatok je ďalší odlet plánovaný z hlavného mesta o 16.20 h a z metropoly východu o 17.55 h.
V nedeľu sa odlieta z Bratislavy o 21.00 h a z Košíc o 22.35 h. Ceny jednosmernej letenky sa budú pohybovať od 19,99 eur do 75 eur, s podanou batožinou 85 eur. Obojsmerná letenka bude stáť od 39,99 do 150 eur, s podanou batožinou 170 eur.
Kolabujúce vlaky a diaľnice
Nič neodráža priority strany Smer-SD v doprave lepšie, ako brífing ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD).
V čase, keď kolabuje vlaková doprava a diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami bude hotové najskôr v roku 2030, sa minister rozhodol dotovať z peňazí daňovníkov leteckú linku Bratislava – Košice v hodnote až 5,2 milióna eur.
Uviedlo to opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) v reakcii na Rážov brífing k leteckej linke z Bratislavy do Košíc.
„Súčasný katastrofálny stav železníc a diaľnic je priamym dôsledkom 14 rokov vlád Roberta Fica (Smer-SD). Práve on v roku 2007 sľuboval, že diaľnica do Košíc bude dokončená do roku 2010. Podľa aktuálnych údajov bude reálne hotová až o dve desaťročia neskôr – najskôr v roku 2030. Železničná doprava je na tom ešte horšie, experti odhadujú investičný dlh v infraštruktúre na úrovni dvoch miliárd eur. To je šialené,” uviedol odborník PS na dopravu Martin Pekár.
„Namiesto podpory ekologickej vlakovej dopravy budeme dotovať letenky. Tie tak môžu byť lacnejšie ako vlak. To je totálne absurdné,” zdôraznil Pekár.
Kritický stav infraštruktúry
Podľa hnutia PS je to práve strana Smer-SD a premiér Fico, kto vládol na Slovensku najdlhšie za posledných 25 rokov a nesie najväčšiu zodpovednosť za kritický stav infraštruktúry.
„Namiesto modernizácie železníc a vlakov, ktoré často meškajú a niekedy dokonca horia, rozdáva minister milióny na leteckú linku Bratislava – Košice. Vlakovú dopravu pritom denne využívajú desaťtisíce ľudí vrátane študentov. Toto rozhodnutie je ukážkou úplne obrátených priorít,” doplnil poslanec PS Dávid Dej.
Ficova vláda problémy v doprave podľa PS nerieši, ale len hasí požiare a lepí diery, ktoré sama v minulosti vytvorila. A ešte to robí formou miliónových dotácií v čase ekonomickej konsolidácie a „brutálneho“ zvyšovania cien potravín a energií.
Leteckej linke medzi Bratislavou a Košicami sa v relácii Aktuálne :24 venoval redaktor Radoslav Šebo: