Na hlavný obsah

Školská psychologička radí, ako pripraviť deti na návrat do lavíc a kedy je najlepšie s tým začať

Počas augusta je podľa nej najlepšie obdobie na prípravu do školy.

žiaci v triede
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Polovica letných prázdnin je už za nami a mnohí rodičia si kladú otázku, kedy je vhodné začať deti pripravovať na návrat do školských lavíc. Školská psychologička Lýdia Žáková v relácii Ranné správy uviedla, že začiatok augusta je ideálnym časom na prvé nenásilné kroky.

„Myslím, že je vhodný čas začať o tom aspoň nejaký rozhovor a nejakú komunikáciu. Prebehol totiž mesiac, kedy bol dostatočný čas na regeneráciu a relaxáciu. Deti boli na výletoch, dovolenkách a v táboroch, a teraz je ešte stále uvoľnená atmosféra, bez stresu,“ vysvetlila.

Podľa psychologičky je dobré začať neformálnym rozhovorom o cieľoch dieťaťa. „Môžeme sa s dieťaťom porozprávať o tom, kde sa vidí o päť či desať rokov. Takto si lepšie uvedomí, že do školy nejde len kvôli rodičom alebo učiteľke, ale najmä kvôli sebe,“ objasnila.

Okrem vnútornej motivácie odporúča rodičom rozprávať sa s deťmi aj o praktickej stránke školského roka, o dochádzke, záujmových krúžkoch či o tom, kedy bude mať dieťa čas len pre seba na oddych a relax. Rovnako dôležité je podľa nej vopred vytvoriť tiché miesto na domácu prípravu, najmä ak je v rodine viac detí.

O nástupe detí do školy v relácii Ranné správy hovorila školská psychologička Lýdia Žáková:

Učenie počas prázdnin

K otázke učenia počas prázdnin Žáková poznamenala, že dôležitejší ako obsah je samotný proces učenia a motivácia. „Zvolila by som obsah podľa toho, čo dieťa zaujíma. Snažila by som sa prebudiť jeho zvedavosť, aby sa samo začalo vypytovať a samo hľadalo odpovede.“

Ak má dieťa slabšie miesta, odporučila by ich riešiť až neskôr, ideálne po prvom alebo druhom týždni školského roka. „Zvolila by som veľmi pomalé tempo, určite nie tlak, aby sme dieťa neznechutili,“ vysvetlila.

Na otázku, kedy počas dňa je učenie najefektívnejšie, odpovedala, že ideálny čas je medzi 9.00 h a 11.00 h dopoludnia a 15.00 h až 17.00 h popoludní. „V rámci prázdnin by som to však nepreháňala – úplne stačí jedna hodina denne.“

Nie všetky deti sa na školu tešia a niektoré môžu mať dokonca úzkosti či odpor k učeniu. Žáková upozornila, že je dôležité rozlíšiť medzi obyčajnou lenivosťou a skutočnou úzkosťou.

„Dieťa s úzkosťou je viditeľne v napätí a vnútorne bojuje samo so sebou. Potrebuje podporu a pomoc,“ uviedla psychologička.

Dôvodom strachu môžu byť aj obavy zo zlyhania či napäté vzťahy v triede. V takýchto prípadoch odporučila otvorený rozhovor s dieťaťom a v prípade potreby aj odbornú pomoc.

Používanie digitálnych zariadení

Letné prázdniny sú tiež obdobím, keď deti trávia veľa času pri digitálnych zariadeniach. „Počas týchto prázdnin som si všimla deti, ktoré v dovolenkovom prostredí prejavovali agresivitu alebo neprimerané správanie. Môže to byť prejav abstinenčného syndrómu pri tzv. nelátkovej závislosti na technológiách,“ povedala Žáková.

Psychologička odporučila už v auguste začať nastavovať jasné hranice, ideálne obmedziť čas strávený na zariadeniach na jednu hodinu denne. Dôležité je aj to, aby si dieťa uvedomilo, prečo siaha po mobile alebo tablete, či zo zvedavosti, nudy, tlaku alebo neistoty.

„Ak dieťa rozpozná svoju emóciu, môže si vedome zvoliť inú aktivitu, ktorá jeho potrebu naplní zdravším spôsobom,“ dodala.

Žáková poradila rodičom, aby využili zvyšok prázdnin na neformálne rozhovory, citlivé nastavovanie režimu a podporu vnútornej motivácie. Práve teraz je podľa nej ten správny čas na prípravu detí na nový školský rok bez stresu a zbytočného tlaku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko