Na hlavný obsah

Rakúsko podáva žalobu na najväčšie potravinové reťazce. Chce, aby skončili s falošnými výhodnými ponukami

Akcie sú lákadlom aj pre mnohých Slovákov.

nákupná zóna v Rakúsku
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Rakúsko žaluje najväčšie potravinové reťazce Billu, Lidl, Hofer a Spar za nekalé obchodné praktiky pri uvádzaní zliav. Ako zistili, často ich umelo nafukujú a porušujú tým zákon. Pre Rakúšanov je to citlivá téma, najmä pre zdražovanie. Od roku 2022 stúpli ceny potravín o takmer 30 percent. Napriek tomu je rakúske pohraničie obľúbenou nákupnou destináciou mnohých Slovákov.

Plné parkoviská v obciach pár kilometrov za hranicami sú realitou nielen cez víkend, veľkú časť zákazníkov tvoria Slováci.

Oslovení kupujúci uviedli, že v Rakúsku je lepší výber, kvalitnejší tovar, výhodné ponuky či lepší výber potravín pre laktózovú intoleranciu.

Zľavy slúžia ako lákadlo, tvrdia odborníci. Podľa nich sa predajcovia spoliehajú na to, že ľudia si do nákupných vozíkov vložia aj množstvo iného, nezľavneného tovaru. Podľa rakúskych médií ich domáce potravinové reťazce využívajú častejšie ako v iných štátoch.

Podrobnosti o nekalých obchodných praktikách v Rakúsku v Správach priniesla redaktorka Tamara Lištiaková:

Zdroj: STVR

Akcie musia byť transparentné

„Približne 40 percent nákupov je v zľavách. Mnohí ľudia sa rozhodujú práve na základe rôznych akcií. Preto si myslíme, že musia byť transparentné, čo teraz nie je,“ skonštatovala štátna tajomníčka rakúskeho ministerstva sociálnych vecí a ochrany spotrebiteľa Ulrike Königsbergerová-Ludwigová.

Akciová cena sa totiž musí odvíjať od najnižšej za uplynulých 30 dní. A tam podľa ministerstva najväčšie potravinové reťazce ovládajúce 90 percent trhu vo veľkom zavádzajú.

V praxi to môže vyzerať nasledovne. Balenie kávy sa pred týždňom predávalo za šesť eur. Dnes, keď malo zlacnieť o polovicu, však stojí päť eur. Čiže reálna zľava je necelých 17 percent, namiesto uvedených 50 percent.

Takisto sa môže vyskytnúť aj nasledovná situácia. „Pivo je tu v 42-percentnej zľave za 15,80 eura. O niečo neskôr je to isté pivo za 14 eur a 85 centov s 25-percentnou zľavou. Rozdiel je teda menší ako euro,“ opísala Königsbergerová-Ludwigová.

Odhalili dokonca aj prípady, keď boli produkty po zľave ešte drahšie ako pred ňou. „Žalobou chceme docieliť, aby reťazce skončili s týmito nelegálnymi praktikami,“ vysvetlila Königsbergerová-Ludwigová.

Štátna tajomníčka je presvedčená, že by to mohlo viesť k poklesu cien v supermarketoch.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika