Železnice majú aktuálne rozpracované práce na viacerých úsekoch. Investície do vlakovej dopravy Slovensko podľa viacerých odborníkov dlhodobo zanedbávalo, prítomnosť robotníkov však so sebou prináša obmedzenia rýchlosti alebo jednokoľajnú premávku.
Rekonštrukcia siete je preto častým dôvodom meškaní vlakov, pri viac ako hodinovom meškaní má cestujúci nárok na kompenzáciu.
Jednou z tratí, ktorá sa modernizuje, je úsek na Záhorí. Medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou vlaky premávajú len po jednej koľaji. Keďže je táto trasa hlavnou spojnicou Bratislavy s Českom, Maďarskom, Poľskom aj Nemeckom, výluka spôsobuje meškania.
Meškaniu vlakov sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor Matej Stošek:
Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) meškania vznikajú najčastejšie križovaním medzištátnych vlakov.
„Pri operatívnom riadení dopravy, ako aj pri plánovanom obmedzení kapacity infraštruktúry výluk sa vyskytujú aj ďalšie faktory vplývajúce na meškanie vlakov. Tieto faktory ovplyvňujú rozhodovanie výpravcov a dispečerov pri uplatňovaní poradia dôležitosti vlakov, ktoré je striktne určené predpisovými ustanoveniami,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Nárok na odškodnenie
Výpravcovia a dispečeri organizujú dopravu tak, aby sa predišlo neprimeranému meškaniu vlakov, prípadne ich odriekaniu. Pri meškaní viac ako 60 minút má cestujúci nárok na odškodnenie vo výške 25 percent z ceny lístka. Ak je meškanie nad dve hodiny, je to polovica ceny lístka.
„Nariadenie zároveň hovorí, že ak do sto minút od plánovaného odchodu nevieme zabezpečiť pokračovanie cesty, cestujúci si môže zvoliť iný verejný dopravný prostriedok, preplatíme nevyhnutné a primerané preukázané náklady,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Pôbišová.
Ak pasažierovi pre meškanie ujde nadväzujúci vlak, nemusí sa riadiť spojmi, ktoré sú uvedené na cestovnom lístku. „Ak mal cestujúci primeraný čas na prestup a nechá si potvrdiť meškanie alebo odrieknutie vlaku od personálu či v pokladnici, môže pokračovať prvým vhodným vlakom toho istého dopravcu s pôvodným lístkom bez doplatku,“ vysvetlila Pôbišová.
Rekonštrukcia na Záhorí mala byť hotová už v roku 2023. Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) vysvetľoval zdržanie prác komplikáciami. Obyvatelia Plaveckého Štvrtka protestovali proti podchodu, keďže preferovali obchvat obce nadjazdom.
„Jednalo sa iba o zisťovacie konanie na malú zmenu, ale blokovalo to povoľovacie procesy na celej trati,“ uviedol minister.
Envirorezort v júni námietky obyvateľov zamietol a posudok ukončil s tým, že v dedine bude podjazd. Po dokončení by mali vlaky na Záhorí premávať rýchlosťou až 200 km/h. S tým sa ráta okolo roku 2030.