Reálnych čitateľov je na Slovensku 46 percent. Ich počet každý rok klesá. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovalo Združenie vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska (ZVKS). V tejto súvislosti informovalo aj o novej kampani s názvom Začni čítať. Jej ktorej cieľom je zvýšenie povedomia o dôležitosti čítania.
Podotklo, že už šesť minúť čítania denne podľa výskumov výrazne prispieva ku kvalitnejšiemu životu.
V medziročnom porovnaní bol zaznamenaný mierny pokles podielu čitateľov kníh.
„Tento pokles sa prejavuje v celkovom poklese počtu prečítaných kníh, ale zároveň aj v poklese podielu intenzívnych čitateľov. Zároveň rastie segment tzv. ojedinelých čitateľov, ktorí čítajú príležitostne,“ zhrnul predseda ZVKS Juraj Heger.
Počet reálnych čitateľov podľa neho klesol pod polovicu. „V tomto roku priemerne populácia prečíta za rok tri knihy, v roku 2024 priemerne populácia prečítala za rok štyri knihy,“ priblížil.
Ubúdajú knihomoli
Z prieskumu vyplynulo, že reálnych čitateľov je 46 percent, ojedinelých 17 percent a nečitateľov 36 percent. V minulom roku bolo 53 percent reálnych čitateľov, 11 percent ojedinelých čitateľov a 36 percent nečitateľov.
Ubúdajú aj knihomoli, teda ľudia, ktorí za rok prečítajú viac ako 21 kníh. Kým v minulom roku podľa prieskumu predstavovali z balíka reálnych čitateľov štyri percentá, v tomto roku ide o tri percentá.
Znížil sa aj počet tzv. častých čitateľov, čiže tých, ktorí prečítajú maximálne 20 kníh za rok, a to z 15 percent v roku 2024 na 11 percent v roku 2025. Rovnaký trend badať aj pri tzv. priemerných čitateľoch (prečítajú do desať kníh za rok), ktorých podľa prieskumu bolo v minulom roku 21 percent, tento rok ich je len 17 percent.
Prieskum zároveň ukázal, že na druhej strane vzrástol počet ojedinelých čitateľov, ktorí prečítajú maximálne dve knihy za rok, ale radšej by čítali ešte menej a venovali sa iným aktivitám – z 11 percent v minulom roku na 17 percent v roku 2025. Nečitatelia si medziročne udržali nezmenenú pozíciu na úrovni 36 percent.
Kampaň Začni čítať
ZVKS v súvislosti s výsledkami prieskumu pripravilo kampaň pod názvom Začni čítať. Na podnosoch v stravovacích zónach (tzv. food court) v jednom z najväčších bratislavských obchodných centier možno nájsť úryvky z kníh.
Od konca augusta však majú byť dostupné napríklad aj priamo knižky v mini knižniciach na vlakových staniciach po celom Slovensku. Zvýšiť povedomie o dôležitosti čítania má aj online kampaň na sociálnych sieťach.
Prieskum s názvom „Čítanie a knihy na Slovensku v 2025 – základné zvyklosti populácie pri čítaní a nákupe kníh“ bol realizovaný na vzorke 1451 respondentov (reprezentatívna populácia Slovenska nad 15 rokov) od apríla do júna tohto roka.