Na hlavný obsah

Kontrolujete si cenovky a bločky? Mali by ste, inšpekcia potvrdila nekalé praktiky obchodných reťazcov

SOI si posvietila na povinnosti počas akcií a zliav.

Na snímke je interiér supermarketu.
SOI si posvietila na akcie v obchodných reťazcoch. Foto: STVR

Zdražovanie potravín sa nevyhlo ani Slovensku. Aj preto sa mnohí zákazníci rozhodujú podľa akcií a zliav, ktoré reťazce ponúkajú. Niektorí z nich zostávajú obozretní, kontrolujú si cenovky a bločky a robia dobre. Potvrdila to Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá odhalila viaceré nekalé praktiky obchodníkov.

Obchodná inšpekcia zverejnila výsledky najnovšej kontroly obchodníkov po celom Slovensku. Preverovali, či dodržiavali povinnosti počas výpredajových akcií a cenových zliav.

Zákon o ochrane spotrebiteľa obchodníkom prikazuje, aby pri uvádzaní výšky zľavy vychádzali z najnižšej ceny za predchádzajúcich 30 dní. Cieľom je predísť klamaniu spotrebiteľov umelým navýšením ceny pred akciou.

„Vylúčené sú z tohto potraviny s dátumom spotreby a niektoré rýchlokazivé potraviny aj s dátumom minimálnej spotreby,“ priblížil predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič.

Zisteniam SOI sa v reportáži v Správach venovala redaktorka Monika Hajko:

Porušenia u tretiny skontrolovaných prevádzok

Inšpektori skontrolovali 114 prevádzok, zákon porušila viac ako tretina. Zistili, že najčastejšie nekalé praktiky sa týkali nesprávne uvedenej ceny na cenovke, nesprávne vypočítanej zľavy alebo vytvorenia klamlivého dojmu zníženia ceny. Z celkovo takmer 3 600 skontrolovaných tovarov prišlo k pochybeniu pri 470.

„Až 75,61 percenta predajných jednotiek s nedostatkami bolo zistených v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji,“ uviedla SOI.

Niektoré obchodné reťazce pre lepšiu prehľadnosť uvádzajú presný dátum, ako dlho už cenu produktu nezvýšili. „Najväčší problém v rámci týchto podvodov bol na online platformách a z nepotravinárskych sortimentov pred sviatkami alebo akciami typu Black Friday,“ dodal predseda SAMO.

SOI v prevádzkach, v ktorých odhalila chyby, urobí opakovanú kontrolu. Ak majú zákazníci podozrenie na nekalú obchodnú praktiku, môžu ju inšpekcii nahlásiť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika