Helsinki hlásia úspech. Za uplynulý rok nezaznamenali ani jednu smrteľnú dopravnú nehodu. Dopravný inžinier nám prezradil, že za tým stojí dlhodobá dopravná stratégia. Jej súčasťou je aj zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu vo väčšine mesta.
„Vision Zero“, teda vízia nula, sa stala realitou. Za rokom bez smrteľnej nehody je podľa radnice veľa práce.
„K bezpečnosti v Helsinkách prispelo najmä znižovanie rýchlosti, zlepšovanie infraštruktúry pre chodcov a cyklistov či zužovanie jazdných pruhov,“ informoval dopravný inžinier z magistrátu mesta Helsinki Roni Utriainen.
Tridsiatka je najmä v centre mesta a v rezidenčných oblastiach. Na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti dohliada okrem policajtov aj 60 stacionárnych radarov.
„Z našich dát vyplýva, že umiestňovanie fixných radarov výrazne pomáha motivovať vodičov, aby neporušovali rýchlostné limity,“ doplnil dopravný inžinier.
Novej dopravnej stratégii v Helsinkách a bezpečnosti na cestách v Bratislave sa v relácii Správy venovala redaktorka Tamara Lištiaková:
Helsinkám pomáhajú disciplinovaní vodiči a kvalitná hromadná doprava. Čím lepšie služby ponúka, tým menej ľudí siaha po autách. To znamená aj menej dopravných nehôd.
Bratislava má od Helsínk zatiaľ ďaleko
Zlepšovanie bezpečnosti na cestách je prioritou aj v Bratislave. Od úspechu Helsínk má zatiaľ ďaleko, hoci v nej žije o štvrtinu menej obyvateľov.
Podľa policajných štatistík bolo na území Bratislavy za uplynulý rok osem smrteľných dopravných nehôd. Hlavné mesto takisto znižuje maximálnu povolenú rýchlosť v obytných zónach, obnovuje vozový park MHD a tvrdí, že buduje kvalitnejšiu infraštruktúru pre chodcov a cyklistov.
V rámci projektu Mesto pre deti Bratislava mení okolie škôl. Znižuje rýchlosť, osadzuje spomaľovače a takisto rozširuje chodníky. Jedným z príkladov je základná škola na Mudroňovej ulici. Je jednou z dvanástich v rámci pilotnej fázy projektu.
Radnica sa chce inšpirovať zahraničím. Nemôže však inštalovať stacionárne radary. Žiada preto zmenu zákonov.
„Sme presvedčení o tom, že práve týmto meraním stacionárnymi radarmi by sa zabezpečila vo väčšej miere bezpečnosť na cestách,“ informovala námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Cieľom Európskej únie je do roku 2030 znížiť počet obetí na cestách o polovicu. Členské štáty to zatiaľ spĺňajú na 50 percent.