Busta Cecílie Gonzagovej z Levoče je úmyselným falzifikátom z konca 19. storočia. Na tlačovej konferencii to v stredu v historickej radnici v Levoči potvrdil generálny tajomník služobného úradu Ministerstva kultúry SR Lukáš Machala. Zároveň uviedol, že je o ňu záujem z viacerých miest a do Levoče sa tak možno nevráti.
Zároveň prezentoval výsledky talianskeho profesora histórie a umenia Francesca Cagliotiho, ktorý obhliadku sochy vykonal 11. júla v špeciálnom zariadení rezortu vnútra v Topoľčiankach. Práve tam bustu presunuli z Levoče na konci mája.
Odborný výskum podľa Machalu ukázal, že ide o dielo z konca 19. storočia, pričom socha bola vyrobená po roku 1894 s použitím sadrového odliatku, ktorý bol odvodený od tzv. Belle Florentine v Louvri. Machala dodal, že nejde o portrét Cecílie Gonzagovej, ale o relikviár svätej Konštancie mučeníčky.
Levočská busta teda spĺňa všetky podmienky na to, aby bola klasifikovaná ako úmyselný falzifikát, a nie ako bežnejšia reprodukcia renesančného originálu z 19. storočia. Vypracovaná štúdia je podľa Machalu verejne dostupná, ministerstvo uvádza, že stála 16-tisíc eur.
Busta bola od roku 1975 uložená v Spišskom múzeu v Levoči, na sklonku mája ju odtiaľ za asistencie polície odviezli zamestnanci Ministerstva kultúry SR. To následne informovalo, že prijalo mimoriadne bezpečnostné opatrenia na zabezpečenie ochrany tohto zbierkového predmetu.
Dôvodom prevozu busty bolo podľa neho to, že depozitárne priestory múzea v Levoči podľa neho nespĺňajú najvyššie bezpečnostné štandardy potrebné na uchovávanie zbierkových predmetov takéhoto výnimočného významu.
V múzeu bol podľa ministerstva kultúry koncom februára bezpečnostný incident. Dielo bolo po celú dobu uložené v Centre bezpečnostno-technických činností Ministerstva vnútra SR v Topoľčiankach.
Machala o opozícii a novinároch
Machala ostro skritizoval vyjadrenia opozičných politikov, verejnosti a novinárov, ktorí tvrdili, že bustu ukradol a prezentovali, že ide o originál. Avizoval, že bude od všetkých požadovať verejné ospravedlnenie a zvažuje aj právne kroky.
„Bustu previezli bez akéhokoľvek vysvetlenia, bez zákonných náležitostí, nezodpovedali žiadne otázky a vznikli tak obrovské pochybnosti a úplne oprávnene,“ reagovala bývalá ministerka kultúry Natália Milanová.
Výsledky výskumu talianskeho profesora rešpektuje, avšak bolo by podľa nej na mieste zrealizovať posudok aj od iného odborníka, aby sa vyvrátili možné pochybnosti.
„Hľadali sme alternatívy, ktoré by nám mohli odobriť to, čo tvrdí pán profesor. Je pravda, že nie vždy by mal byť postačujúci jeden posudok, avšak v oblasti renesancie a diel Donatella neexistuje iný odborník, ktorý by to dokázal takýmto spôsobom posúdiť,“ zdôvodnil Machala.
Vyjadril tiež pochybnosti k postupu Marty Herucovej, ktorá identifikovala bustu v depozitári Slovenského národného múzea – Spišského múzea (SNM – SM) v Levoči. Výsledky svojho výskumu prezentovala vo francúzskom časopise s tým, že by mohlo ísť o vzácnu sochu Donatella.
Riaditeľka múzea o analýze
Bývalá riaditeľka múzea v Levoči Mária Novotná reagovala, že rešpektuje názor talianskeho odborníka.
„Je to jeho názor, tých kópií sa v 19. storočí robilo veľmi veľa, kolegyňa Herucová sa zaoberala analýzou 19. storočia v levočskom múzeu a došla k tejto buste a začala ju skúmať ako kópiu, nie ako originál. Keďže skúmala ďalej a nenachádzala správne odpovede, tak prišla k názoru, že pravdepodobne by mohlo ísť o originál,“ podotkla Novotná.
„Myslím si, že sa bude touto témou ďalej zaoberať a možno sa nakoniec potvrdí názor pána Cagliotiho alebo ten jej. Veda je o vývoji,“ dodala Novotná.
Podľa vlastných slov nie je sklamaná z výsledkov výskumu, je podľa nej podstatné, že je busta späť v Levoči.
„SNM v týchto dňoch pripravuje koncepciu, ako bude toto dielo vystavené, je záujem aj z iných miest, takže možno bude putovať po Slovensku. Budem rád, keď sa k tejto buste verejnosť v budúcnosti dostane,“ uzavrel Machala.