Čínsky úrad pre kontrolu internetu v pondelok (22. 9.) oznámil dvojmesačnú celoštátnu kampaň zameranú na potlačenie všetkého online obsahu, ktorý propaguje násilné alebo nepriateľské nálady v spoločnosti.
Podľa agentúry Reuters sa cenzúre nevyhnú ani pesimistické komentáre o spomalení hospodárskeho rastu alebo negatívny postoj k práci a vzdelávaniu.
Kampaň nadväzuje na nedávne disciplinárne opatrenia proti hlavným platformám za porušenie pravidiel týkajúcich sa obsahu, vrátane aplikácie pre krátke videá Kuaishou, mikroblogovacej stránky Weibo a aplikácie podobnej Instagramu Xiaohongshu, známej aj ako RedNote.
Obavy z negatívnych nálad sa tento rok prehĺbili, keďže čínska ekonomika zápasí s ťažkosťami a nezamestnanosť mladých ľudí zostáva naliehavým problémom.
Čínska správa kyberpriestoru oznámila, že bude vykonávať komplexné kontroly trendových tém, odporúčaného obsahu a komentárov na sociálnych médiách.
Podľa správy medzi problematický obsah patria príspevky, ktoré podnecujú konflikty medzi fanúšikovskými skupinami alebo ktoré učia a predávajú techniky doxingu. Ide o zverejňovanie osobných údajov jednotlivcov alebo organizácií bez ich vedomia alebo súhlasu.
Iniciatíva sa bude zameriavať aj na otázky, ako sú vymyslené informácie, ekonomické fámy, skreslené popisy udalostí a „senzáciechtivé konšpiračné teórie“.
Kontroly šírenia pesimizmu
Podľa regulačného orgánu podrobia kontrole aj príspevky, ktoré šíria pesimizmus a negativitu s tvrdeniami ako „tvrdá práca je zbytočnosť“ alebo „štúdium nemá zmysel“. Rovnako tak aj príspevky, ktoré „preháňajú ojedinelé negatívne prípady a propagujú negatívny pohľad na život“.
Čína uplatňuje prísne pravidlá týkajúce sa online obsahu. Hoci aj západné platformy regulujú správanie používateľov, kontrola v Číne je oveľa rozsiahlejšia. Motiváciou sú obavy, že vyhrotené emócie vyvolané búrlivými online diskusiami by mohli destabilizovať čínsku spoločnosť v reálnom svete.