Školské telocvične po celom Slovensku opäť ožívajú testovaním fyzickej výkonnosti žiakov a žiačok v Olympijskom odznaku všestrannosti. Ide o projekt Slovenského olympijského a športového výboru (SOŠV).
Všetci zapojení do najmasovejšej a najväčšej školskej športovej súťaže na Slovensku získajú certifikát s informáciou o ich fyzických schopnostiach. Tí najvšestrannejší dostanú aj jeden z odznakov – zlatý, strieborný alebo bronzový.
Pozrite si celý rozhovor s Milanom Špánikom, ktorý v relácii Aktuálne :24 hovoril o Olympijskom odznaku všestrannosti:
Podľa projektového manažéra Milana Špánika sa prostredníctvom projektu snažia motivovať žiakov k pravidelným pohybovým aktivitám. „Snažíme sa taktiež poskytnúť spätnú väzbu rodičom o výkonnosti svojich detí,“ dodal.
Olympijský odznak všestrannosti sa skladá zo šiestich testov. Ako uviedol Špánik, všetky sú štandardizované a sú v štátnom vzdelávacom programe. „To znamená, že ich musia realizovať na hodinách telesnej výchovy aj bez toho, aby sa zapájali do projektu. Takže im nepridáme prácu,“ upresnil projektový manažér.
Ide o skok do diaľky z miesta, vytrvalostný člnkový beh, tzv. beep test, člnkový beh desaťkrát päť metrov, vydrž v zhybe nadhmatom, hod medicinbalom vpred alebo plnou loptou.
Špánik skonštatoval, že výkonnosť žiakov klesala najmä počas covidového obdobia. Po ňom sa však výsledky vrátili už do stavu, v akom boli predtým.
„Ale sú tam varovné výsledky, napríklad vo vytrvalostnom člnkovom behu, v beep teste. Tam v roku 2022, napríklad v porovnaní s rokom 1993, výkonnosť klesla u 15-ročných chlapcov až o 30 percent, čo už je naozaj veľmi vysoké číslo,“ upozornil. Dodal, že vo vytrvalostných či silových schopnostiach neustále klesáme.
Pohyb slúži aj mentálnemu zdraviu
Pripomenul, že pohyb nie je dôležitý len pre naše telesné, ale aj mentálne zdravie. Motivácia by podľa Špánika mala vychádzať z rodiny, preto realizovali výskum v spolupráci s Fakultou telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave.
Výsledky Olympijského odznaku všestrannosti porovnávali s Monitorom z matematiky a slovenčiny u deviatakov. „Vyšlo nám, že jeden z najdôležitejších faktorov pre dosiahnutie dobrých výsledkov v Monitore je dobrý výsledok aj vo vytrvalostnom teste,“ uviedol.
Špánik skonštatoval, že viac tréningu neznamená, že žiak bude mať lepšie známky, no pohyb a športový výkon má na výsledky v škole veľký vplyv.
„Takže je to dobrý, možno motivačný, faktor aj pre rodičov, lebo všetci dobre vieme, že k športu sa žiaci dostávajú hlavne z rodín,“ podotkol.