Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala v utorok (30. 9.) v Žiline zmluvy s dodávateľmi na výstavbu troch zostávajúcich úsekov diaľnice D3.
Úseky Oščadnica – Čadca, Bukov, II. polprofil a Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto bude stavať združenie stavebných spoločností Váhostav – Metrostav DS – Duna Aszfalt a úsek Kysucké Nové Mesto – Čadca postaví firma Skanska SK. Celková hodnota troch kontraktov mierne presahuje 890 miliónov eur.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na tlačovom brífingu poznamenal, že výrazný posun k realizácii diaľnice D3 umožnil zákon o strategických investíciách.
„Máme všetky tri úseky diaľnice D3 stavebne vypovoľované. Dve stavebné povolenia sú právoplatné a v jednom prípade čakáme na správoplatnenie. Je to otázka niekoľkých dní, ale vykonateľné toto stavebné povolenie v zmysle zákona o strategických investíciách už je,“ poznamenal Ráž.
Od Žiliny až po hranicu s Poľskom
Podľa generálneho riaditeľa NDS Filipa Macháčka chcú všetky tri úseky odovzdať zhotoviteľom ešte pred koncom tohto roka.
„S výstavbou začnú hneď, ako to bude pre nich technicky možné. Máme v pláne všetky úseky pustiť do života naraz a všetky by mali byť dokončené plus-mínus v roku 2029. Všetko však bude závisieť od toho, s čím sa na danej trase zhotoviteľ stretne a s čím sa bude musieť vysporiadať,“ uviedol Macháček.
Doplnil, že po dokončení troch chýbajúcich úsekov budú mať motoristi k dispozícii súvislý diaľničný ťah D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom. „Zároveň sa tak vytvorí plnohodnotné diaľničné prepojenie severu a juhozápadu Slovenska. Tranzitná doprava tak pohodlne prejde Slovenskom cez diaľnice D1 a D3 bez toho, aby zaťažovala cesty nižších kategórií a intravilány miest a obcí,“ podotkol Macháček.
Po dokončení jednotlivých úsekov sa diaľničná sieť na Kysuciach rozšíri o 26 kilometrov. Z toho 21 kilometrov štvorprúdovej cesty a päť kilometrov polovičného profilu vrátane druhej rúry tunela Horelica. Najdlhším z troch úsekov je viac ako 11-kilometrový úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Dokončenie D3 je financované z 85 percent z eurofondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu.