Na slovenských železniciach chýbajú rušňovodiči i vlakvedúci. Dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa zatiaľ snaží výpadky v spojoch vykrývať, no dlhodobo je situácia neudržateľná. Preto si vychováva novú generáciu. Lákadlom majú byť moderné kurzy, inovatívne školenia aj atraktívnejšie platy. Pracovníci chýbajú aj správcovi tratí – Železniciam Slovenskej republiky – najmä výpravcovia, ale aj iné profesie.
Vynechané spoje, meškania aj obmedzenia v grafikone. To všetko môžu byť následky nedostatku rušňovodičov. „“Chýba nám viac ako sto rušňovodičov,” uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Myslí si však, že platové podmienky sa postupne vyrovnávajú tým v zahraničí. „Pri rušňovodičoch sa nám priemerná mzda pomaličky blíži až k hranici 2 400 eur,“ spresnil.
Železničnej akadémii vo Vrútkach sa v Správach :24 venovala redaktorka Zuzana Lechanová:
Aby si spoločnosť vedela zabezpečiť dostatok odborníkov, pred piatimi rokmi založila vlastnú akadémiu. Učia sa tu nielen rušňovodiči, ale aj vlakvedúci či elektromechanici. Študenti majú k dispozícii moderné učebne s virtuálnou realitou aj špeciálnu miestnosť, ktorá verne kopíruje vlakový vozeň. Trénujú si tu rôzne situácie.
Jedným z absolventov je aj Marko. Po dopravnej akadémii v Martine sa rozhodol dorobiť si kurz rušňovodiča. “Od malička sme cestovali hlavne vlakom, kde som našiel vášeň. Už od začiatku som vedel, že chcem pokračovať v tomto smere,” priznal budúci rušňovodič Marko Černota.
Za necelých päť rokov existencie má akadémia vyše osemtisíc absolventov. Do vzdelávania železničných odborníkov sa zapája aj štát. Ministerstvo dopravy ponúka študentom štedré štipendiá. “Dostáva hneď 400 eur mesačne. A pokiaľ je talentovaný a má výborný prospech, tak dostáva ďalších 400 eur mesačne,” priblížila hovorkyňa rezortu Denisa Žiláková.
Železnice veria, že moderné kurzy a lepšie platy pritiahnu novú generáciu odborníkov.