Keď z darčeka nemá radosť obdarovaný ani darca, je to pri najmenšom čudné. Pani Gabriele sa to však stalo. Od svojej dcéry dostala k sviatku poukážku na profesionálne vyčistenie auta. S výsledkom práce a prístupom podnikateľa však veľmi spokojná nebola. Ten namieta, že 140 eur na vyčistenie auta nestačilo.
„Cez Zľavomat mi dcéra, ktorá je v zahraničí, kúpila poukaz na čistenie auta. Mali tam na výber možnosti od 40 až po 140 eur. Kúpila mi 140-eurový voucher. Som rada, že som ho použila na moje staré auto,“ hovorí Gabriela Krihová.
Pani Gabriela má totiž autá dve. Jedno staršie, pracovné, ktoré jej slúži už roky a druhé luxusnejšie. Voucher v hodnote 140 eur s popisom „balík najlepšie“ sa rozhodla využiť na staršie vozidlo.
„Je to staré auto, stálo mi na dvore. Povedala som to aj majiteľovi firmy na čistenie. Bolo špinavé a povedala som si, že keď už dám 140 eur, nech si to ten človek zaslúži,“ pokračuje pani Gabriela.
Kontaktovala teda firmu GM Steam a už o dva dni mala dohodnutý termín. Podľa pokynov na stránke má čistenie trvať 240 minút. Pani Gabriela odovzdala auto do garáže o deviatej ráno.
„Zavolal mi o pol štvrtej, to je šesť a pol hodiny. Po ceste pršalo, keď som prišla domov, neriešim teda ani kolesá ani karosériu. Na druhý deň, keď nepršalo, som si pozrela auto zvnútra a pýtam sa, čo robili šesť a pol hodiny za 140 eur?“ pýta sa pani Gabriela.
S vykonanou službou totiž nebola spokojná. „Sú tam špinavé sedadlá. Niečo som čistila ja, niečo on. Sú tam úplne nové koberčeky. Spredu ich vyčistil, ale spodky mi nechal špinavé,“ sťažuje sa pani Gabriela.
Spor s vykonávateľom
Samozrejme nás zaujímal aj názor vykonávateľa služby. Prvýkrát sme ho v práci nezastihli, druhý raz bol zaneprázdnený, ale napokon sa rozhovor predsa len uskutočnil.
„Tým, že sme parná čistiareň, vyslovene podľa názvu GM Steam, čistím autá parnou technológiou. Okrem bežnej údržby, ktorá sa robí pred začatím samotného čistenia, to je vyfúkanie vzduchom, tlakovým, vibračným, povysávanie auta, potom ide parné čistenie a na konci sa ošetrujú povrchy,“ vysvetľuje konateľ GMSteam s. r. o. Matej Potoma.
„Stále si myslím, že môjmu autu venoval maximálne pol hodinu alebo hodinu, lebo šesť a pol hodiny roboty vyzerá inak,“ hovorí pani Gabriela.
„Pani, keď doniesla autíčko, priznala si sama jeho stav, že niekde stálo. Doniesla ho a potom odchádzala na nákupy do centier. Nechala ho tu s tým, aby sa s ním spravilo, čo sa dá. Pretože ako sama uvádzala, že auto je hnoj, tak to aj bolo. A keď niečo robíte šesť hodín na aute, ktoré je hnoj a dostanete sa po šiestich hodinách k tomuto výsledku práce, je to strop toho času,“ vysvetľuje Potoma.
Viacero problémov
Nedostatočné čistenie však nebolo jediným problémom. „Stropnica, ktorú naparil, padla dolu. Mohol ju aspoň trošku zatlačiť, dá sa to,“ myslí si pani Gabriela.
„Nebolo to po našom čistení. Pani už so spadnutou stropnicou prišla. Je to časom degradovaný materiál, staršie autá to mávajú bežne. Je to uvoľnené a zvlnené,“ objasňuje Potoma.
Pani Gabriela pripúšťa, že nedostatky neriešila priamo na mieste. Na tento fakt viackrát upozornil majiteľ čistiarne aj zľavový portál.
„Auto preberala štandardne ako každý zákazník v luxusne dopriatom čase, so žiadnou nespokojnosťou na mieste,“ spomína Potoma.
„V živote som nekontrolovala nikoho, ja by som sa hanbila ho kontrolovať,“ reaguje pani Gabriela.
„Pani Krihová neriešila reklamáciu na mieste hneď v čase po výkone služby. Kontaktovala nás pár dní po uskutočnení služby. Na základe dostupných informácií a obdržaných podkladov je pre nás náročné zistiť skutočný stav zrealizovanej služby,“ uvádza v písomnom stanovisku spoločnosť Zľavomat.
„V tomto prípade to, že si pani auto najprv prezrela priamo u zhotoviteľa a chyby nezistila, vozidlo prevzala a až následne doma odhalila nedostatky, ktoré s odstupom niekoľkých dní u zhotoviteľa reklamovala, považujem za splnenie lehoty bez zbytočného odkladu. Nie je preto možné tvrdiť, že reklamácia bola podaná oneskorene,“ uviedla nezávislá advokátka Katarína Adamovská.
Postoj Zľavomatu
Pani Krihovú mrzí aj postoj Zľavomatu, ktorý sa podľa nej postavil na stranu majiteľa čistiarne. „Doteraz som Zľavomat využila veľakrát. Nezastali sa ma absolútne. Poskytovateľ tvrdí, že práce boli vykonané v plnom rozsahu,“ sťažuje sa.
„Poskytovateľ opakovane trvá na tom, že služba bola vykonaná v plnom rozsahu, a preto nesúhlasí s vrátením akejkoľvek sumy,“ pokračuje v stanovisku spoločnosť Zľavomat.
„Ja som si stále myslela, že príde obchodný zástupca, že majú nejakú spätnú kontrolu,“ hovorí pani Gabriela.
„Partner má zo 141 hodnotení od našich zákazníkov celkový priemer 4,8 z možných 5 hviezdičiek. Predpokladáme teda, že zákazníkom partner poskytuje kvalitné služby,“ reaguje v stanovisku spoločnosť Zľavomat.
„Sprostredkovateľ zodpovedá len za dodanie voucheru, ktorý si spotrebiteľ kúpi. Za samotné poskytnutie služby však už zodpovedá zhotoviteľ, teda obchodník v danom prípade,“ vysvetľuje Adamovská.
Prekvapenie po sťažnosti
O to viac pani Krihovú prekvapil postoj majiteľa čistiarne po jej sťažnosti. „V telefonáte mi vysvetlil, že moje auto sa vraj na viac ako 80 percent nedalo vyčistiť. Dodal tiež, že som mala prísť auto najskôr ukázať, aby posúdil, či je voucher vhodný pre také staré auto,“ uvádza pani Gabriela.
„Suma 140 eur predstavuje na Zľavomate najvyšší balík, ktorý je určený prakticky pre všetky autá, až na tento špecifický prípad. Vozidlo pani je totiž 25-ročná Octavia vo výrazne zhoršenom stave, preto bol balík nevhodne zvolený. Bežnou praxou je, že ak si zákazníci nie sú istí, zavolajú alebo prídu auto ukázať. V tomto prípade sa to nestalo,“ vysvetľuje Potoma.
„Neobstojí tvrdenie zhotoviteľa, že pani si mala vopred pýtať obhliadku. On je poskytovateľom služby, je v silnejšom postavení, má odborné skúsenosti aj prostriedky na to, aby obhliadku vykonal a sám vyhodnotil situáciu. Spotrebiteľka je preto v práve a podľa môjho názoru má nárok na kompenzáciu,“ reaguje advokátka Adamovská.
Tú jej majiteľ čistiarne aj ponúkol a zľavový portál nám to písomne potvrdil. „Partner prejavil snahu ešte pomôcť pani Krihovej a posnažiť sa ešte nejako dočistiť vozidlo, ktoré je vekom dostatočne opotrebované, avšak zákazníčka to odmietla,“ píše ďalej spoločnosť v stanovisku.
Štáb Občana za dverami zaujímalo, čo konkrétne chcel majiteľ čistiarne dočisťovať, keď sám tvrdil, že auto sa viac vyčistiť nedá?
„V rámci férového prístupu som pani ponúkol aj dodatočné čistenie. Navrhol som jej, aby bola pri tom prítomná a sama videla, že nečistoty sa z povrchu nedajú odstrániť,“ tvrdí Potoma.
Vrátenie peňazí
„Keď sa to nedá vyčistiť, nemám sa už o čom dohadovať. Chcem, aby mi vrátil tých 80 percent, o ktorých sám hovorí,“ reaguje pani Gabriela.
„Peniaze som si odpracoval, keďže som na tom strávil šesť hodín,“ hovorí Potoma.
Na dohodu to teda nevyzerá. Preto nezávislá advokátka odporúča využiť inštitút alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Zoznam subjektov, ktoré sú v tomto smere nápomocné je uvedený na stránke ministerstva hospodárstva.
„Tento proces je efektívny, rýchly, omnoho jednoduchší a menej formálny než súdne konanie. Navyše ponúka reálnu možnosť nájsť kompromisné riešenie prijateľné pre obe strany,“ dodáva Adamovská.