Vďaka mobilnému telefónu a internetu vybavíme takmer všetko, ako platby, nákupy, komunikáciu s bankou či úradmi. Práve preto sú aj cieľom pre podvodníkov. Mobilní operátori a experti preto svojim zákazníkom radia, ako rozpoznať podvod a vyhnúť sa chybám, ktoré môžu užívateľa stáť tisíce eur.
Existuje mnoho prípadov, keď sa podvodníkom prostredníctvom telefonátov podarilo vylákať od poškodených aj veľké sumy peňazí. Psychológ hovorí, že v týchto prípadoch sa ľudia rozhodujú pod vplyvom emócií.
„To znamená, že ten človek, ak sa ho opýtate, na čo si myslel, povedia nemyslel som na nič, ale strašne som sa zľakol. A tu je tá emócia,“ uviedol psychológ a súdny znalec Dušan Kešický.
Mobilným podvodom sa v reportáži v Správach venoval redaktor Erik Adamsom:
Najnovšie ľudí klamú aj moderné technológie. Umelá inteligencia dokáže napodobniť hlas skutočných ľudí, aj tých blízkych. Informácie na to, aby to umelá inteligencia dokázala, si nájde na internete.
„Slovenská televízia tiež má svoj online archív alebo rádio a podobne, čiže získať akoby nejaký obsah nie je v súčasnosti problém,“ povedal odborník na umelú inteligenciu Róbert Móro.
Odborník dodáva, že AI si z nahrávok vytvorí vlastnú databázu slov a potom viet, ktoré dokáže použiť. „Je to teda ťažké rozpoznať, keď si to aj človek vyskúša, najmä v situácii, keď sa musíte rýchlo rozhodovať,“ pokračoval Móro.
Odporúčania operátorov
Operátori na Slovensku zbierajú dáta, pomocou ktorých by dokázali svojich zákazníkov lepšie ochrániť. Nateraz však odporúčajú blokovanie čísel.
„Môžete nahlásiť to číslo ako spamové číslo. V prípade, že sa veľa takýchto čísel nahlási, výrobcovia zariadení pridávajú čísla do registra a potom, keď to číslo príde, tak sa označí, že je to nejaký podvodný hovor,“ vysvetlil technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák.
„Sme aj naše zákaznícke centrum inštruovali o tom, aby dávali a poskytovali rady našim klientom, ako si efektívne zablokovať takýchto volajúcich vo svojich smartfónoch,“ pokračoval hovorca operátora 4ka Adams Šipoš.
Dušan Kešický ponúka aj praktickú radu, ako sa nenechať oklamať počas telefonátu. „Technika zastavenia konania v tom okamihu, keď sa niečo stane, je veľmi dobrá. To znamená, že človek si povie: ‚Najprv si to premyslím, až potom to urobím,‘“ uzavrel.