Na hlavný obsah

Pred technológiami by sme nemali zatvárať oči. Kariérový poradca radí, ako v deťoch rozvíjať talent, ktorý môžu zúročiť

Rodičia by mali podporovať svoje deti v mimoškolských aktivitách.

Na kombosnímke dieťa kreslí a Martin Martinkovič v relácii Peniaze.
M. Martinkovič radí rozvíjať mäkké zručnosti. Foto: Unsplash/STVR

 Štúdie vravia, že hudobné vzdelanie zlepšuje deťom schopnosti v matematike, jazykovú výbavu a dokonca aj IQ. Mimoškolské aktivity zasa zlepšujú vodcovské schopnosti. Kariérový poradca Martin Martinkovič radí, ako u detí rozvíjať talent a zručnosti, aby ich dokázali zúročiť aj v budúcnosti.

„V dnešnej dynamickej dobe je naozaj výzvou pre deti zachovať hravosť a detstvo. Sú obklopené technológiami, rodičia majú na nich požiadavky, aby boli čím skôr dospelejšie a začali preberať zodpovednosti,“ konštatuje predseda Združenia pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry Martin Martinkovič.

Pozrite si celý rozhovor s Martinom Martinkovičom, ktorý v relácii Peniaze hovoril o tom, ako podporiť svoje dieťa v rozvíjaní zručností:

Zároveň však tvrdí, že veľa zručností, ktoré budú v živote potrebovať, sa naučia aj pri hre. Mladí sú podľa neho obklopení technológiami, no „nemali by sme pred tým zatvárať oči“.

„Preto sa musíme naučiť technológie využívať tak, aby nám zefektívňovali život a zlepšovali naše pracovné úlohy alebo to, na čom pracujeme,“ dodáva.

Budúcnosť mnohých povolaní je neistá. To, čo bude o päť až desať rokov, je podľa Martinkoviča ťažké odhadnúť. „Avšak vieme povedať, že je tam určitý presun od tzv. tvrdých zručností k tzv. mäkkým zručnostiam,“ podotýka.

Ako kariérový poradca uvádza, veľký dôraz sa kladie práve na rozvoj non-kognitívnych zručností. Ide napríklad o schopnosť spolupracovať, komunikovať a vyjednávať. „A potom kognitívne zručnosti, ktoré vo veľkej miere zahŕňajú prácu s technológiou,“ dodáva.

Netreba sa spoliehať len na školu

Je za to, aby rodičia podporovali svoje deti v mimoškolských aktivitách. Nemali by pritom očakávať, že škola pripraví človeka na všetky životné situácie. „Preto sú dôležité organizácie, ktoré vytvárajú príležitosti pre mimoškolskú činnosť. Priamo tie sa zameriavajú na osobnostný rozvoj a emocionálny rozvoj človeka,“ pripomína.

Ide o vlastnosti, ako empatia a kreativita, ktoré pomôžu mladému človeku v budúcnosti uspieť. Z osobnej skúsenosti odporúča napríklad skauting. Spomína aj organizáciu Duke of Edinburgh, „ktorá rozvíja mladých ľudí osobnostne aj emocionálne“.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika