Viedenské letisko je pod tlakom. Nízkonákladovka Wizz Air ohlásila úplný odchod do Bratislavy. Jej konkurent Ryanair zase ruší časť letov. Dôvodom je najmä rakúska daň. Zo situácie podľa odborníkov bude profitovať bratislavské letisko.
Ryanair škrtá tri linky z viedenského letiska a jedno lietadlo presunie na základňu do Bratislavy. Dôvodom sú vysoké náklady.
„Taliansko, Maďarsko, Švédsko či Slovensko na rozdiel od Rakúska nemajú letecké dane. Bratislava je menej ako hodinu vzdialená a znížila poplatky o polovicu,“ uviedol šéf leteckej spoločnosti Ryanair.
Každý pasažier, ktorý letí z viedenského letiska do inej krajiny, má v cene letenky započítanú aj špeciálnu ekologickú daň vo výške dvanásť eur.
O dôsledkoch rakúskej dane na letecké spoločnosti a cestujúcich informovala v relácii Správy redaktorka Tamara Lištiaková:
„Pri lacných letenkách tvorí dvanásťeurový poplatok za pasažiera významnú časť ceny. A tak sa Ryanair snaží dosiahnuť zrušenie tejto dane,“ povedal ekonóm Viedenského inštitútu pre hospodársky výskum Oliver Fritz.
Bitka o destinácie
Rakúska vláda to odmieta. Odkazuje, že pre konsolidáciu potrebuje každé euro. Letisko však v reakcii znížilo poplatky o približne päť percent. Do Bratislavy v budúcom roku presunie celú viedenskú flotilu maďarský Wizz Air. O niektoré destinácie sa pobijú.
Konkurenčná vojna dvoch nízkonákladových gigantov sa podľa expertov bude odohrávať na letisku v Bratislave. Profitovať z nej môžu cestujúci – v podobe lacnejších leteniek.
„Letecké spoločnosti sa budú snažiť získať podiel na trhu aj za cenu nejakých interných strát,“ objasnil Benedikt Badánik z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline.
Výhodné letenky môžu podľa odborníkov prilákať aj časť cestujúcich z Viedne. „Očakávame naozaj enormný nárast. Tento rok zhruba dva milióny cestujúcich vybavíme ročne, na budúci rok to má byť až tri milióny,“ informovala hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová.
Kapacita podľa hovorkyne problémom nie je, najať však musí nových pracovníkov.
„Ak chce slovenská vláda urobiť z bratislavského letiska konkurencieschopné voči tomu viedenskému, bude potrebné zlepšiť spojenie medzi oboma letiskami ako aj s železničnou stanicou či centrom mesta,“ doplnil ekonóm Fritz.
Experti upozorňujú, že výrazne lacnejšie letenky budú iba dovtedy, kým jeden z dopravcov nevytlačí z Bratislavy toho druhého.