Štvrtina obyvateľov Slovenska má čitateľskú gramotnosť na úrovni desaťročného dieťaťa. Výsledky meraní OECD naznačujú, že za poslednú dekádu nám toto skóre ešte pokleslo. A to hovoríme aj o dospelých do 65 rokov. V pondelok (8. 9.) si pripomíname Medzinárodný deň gramotnosti. Nielen čitateľskej, ale aj finančnej či digitálnej.
Ako vysvetlila Andrea Galádová z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, funkčná gramotnosť sa skladá z viacerých zložiek. „Je definovaná ako schopnosť človeka používať čítanie, písanie a počítanie pri bežných činnostiach tak, aby boli v prospech seba aj spoločnosti,“ uviedla.
Merania gramotnosti sa rozdeľujú na národné a medzinárodné, pričom medzi národné patrí maturita či testovanie deviatakov a pri medzinárodných meraniach je vzorka žiakov vyberaná medzinárodným centrom. Medzi medzinárodné merania patria napríklad štúdie PISA, TIMSS, TALIS alebo PIAAC.
Testovanie dospelých
Okrem testovania detí však existujú aj testovania dospelých. „Medzinárodné štúdie sa realizujú medzinárodnou formou a úlohy, ktoré riešia žiaci alebo dospelí, sú prispôsobené vekovým kategóriám,“ vysvetlila Galádová.
O gramotnosti na Slovensku hovorila v relácii Aktuálne :24 Andrea Galádová z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže:
„Čitateľská gramotnosť je základom. Ak si človek dokáže prečítať text, vyhodnotiť ho a nájsť logické súvislosti, potom dokáže aj riešiť úlohy z matematickej či finančnej oblasti,“ objasnila odborníčka.
Ako vysvetlila Galádová, čitateľská gramotnosť je u 15 ročných podľa výsledkov štúdie PISA dlhodobým problémom.
„Vo všetkých doteraz realizovaných cykloch je čitateľská gramotnosť na Slovensku pod priemerom krajín OECD,“ uviedla. Doplnila, že čitateľská gramotnosť bola pod priemerom aj podľa štúdie PIAAC.
Za posledných desať rokov sa čitateľská gramotnosť na Slovensku zhoršila. Ako objasnila Galádová, štúdia PISA sa na Slovensku realizuje od roku 2003 a podľa odborníčky je dôležité spracovať dostupné dáta. „V podmienkach národného kontextu by bolo veľmi dobré, keby sa urobili sekundárne analýzy,“ povedala.
„Matematická a finančná gramotnosť sa dá veľmi úzko spojiť. Ak žiak dosahuje dobré výsledky v matematickej gramotnosti, dosahuje ich aj vo finančnej gramotnosti,“ tvrdí odborníčka.