Umelá inteligencia (AI) sa stala súčasťou procesu výberu nových zamestnancov, a to nielen pri analýze životopisov. Hoci si je väčšina ľudí vedomá jej používania a tretina to vníma pozitívne, pomerne veľkú časť by stretnutie s AI na pohovore nepotešilo. Vyplýva to z prieskumu portálu Platy.sk, ktorý sa zameral na vnímanie umelej inteligencie v procese výberu zamestnancov.
PR manažérka Alma Career Slovakia Ľubica Melcerová v relácii STVR Aktuálne :24 spresnila, že zamestnávatelia umelú inteligenciu pomerne často využívajú v prvej fáze náboru, pri vytváraní textu pracovnej ponuky. „Využívajú na to svoje nástroje a na portáli Profesia je AI asistent, ktorý po zadaní pozície vytvorí návrh textu pracovnej ponuky,“ opísala.
Takisto AI používajú pri analýze životopisov a zaslaní odpovede, že životopis zaregistrovali. „Urýchľuje to proces. Vieme, že niekedy kandidáti dlho čakajú, kým si personalista životopis vôbec prezrie a kým dostanú reakciu,“ dodala.
Nástroje AI tiež podľa Melcerovej pomáhajú vytvoriť otázky, ktoré uchádzač vypĺňa popri zaslaní životopisu a motivačného listu. „Sú už firmy, ktoré pristúpili k telefonátom s umelou inteligenciou,“ uviedla. Spresnila, že to zatiaľ využíva len malé množstvo firiem.
Ľudský faktor z procesu nevypadne
V ďalšej fáze sa umelá inteligencia používa vo fáze predvýberu, na analýzu životopisov. Na niektoré ponuky ich prídu desiatky až stovky, spresnila Melcerová. „Umelá inteligencia si porovná, čo obsahovala pracovná ponuka, čo obsahuje životopis a to, čo sa zhoduje, posúva ďalej,“ opísala.
Zdôraznila, že životopis je potrebné prispôsobiť pracovnej ponuke bez ohľadu na to, kto ho vyhodnocuje. Tiež je podľa nej dobré použiť v životopise kľúčové slová a frázy z pracovnej ponuky, ktoré sa zhodujú so zručnosťami uchádzača.
„Vtedy to umelá inteligencia ako keby spáruje, pretože tam bude vidieť zhodu,“ uviedla. Ďalej tieto zručnosti posúdi ľudský faktor, ktorý podľa Melcerovej z tohto procesu nevypadne.
Až 85 percent uchádzačov sa podľa prieskumu s AI pri pohovore ešte nestretlo, no takmer polovica by to nepovažovala za pozitívne. Podľa Melcerovej to svedčí o strachu z neznámeho. Dodala, že Slovensko málo investuje do umelej inteligencie a nemá ju natoľko zavedenú do bežného života.
„Trendy k nám prichádzajú neskôr,“ uviedla. Dodala, že mnohí ľudia môžu mať tiež negatívnu skúsenosť s AI, ktorá nemusí vôbec súvisieť s pracovným pohovorom. Tiež pripomenula, že mnohí ľudia aj v prípade zákazníckych liniek radšej komunikujú s človekom ako s „robotom“.
V spojitosti s objektivitou uviedla, že AI môže často zvýšiť objektivitu vo výberovom procese. Takisto môže podľa Melcerovej zabrániť diskriminácii na základe veku, pretože AI vidí len zručnosti a vzdelanie, nie ostatné faktory.