Voľby do českej Poslaneckej snemovne sa blížia a čoraz častejšie sa skloňujú témy, ktoré by mohol víťazný kabinet presadzovať v nadchádzajúcom funkčnom období. Jednou z nich je zmena fungovania verejnoprávnych médií, konkrétne Českého rozhlasu a Českej televízie.
Šéf hnutia ANO Andrej Babiš, ktorému doteraz všetky prieskumy predpovedajú víťazstvo vo voľbách, tvrdí, že plánuje výrazné zmeny, napríklad zlúčenie oboch inštitúcií po vzore Slovenska.
Dvaja pravdepodobní koaliční partneri, hnutie ANO a SPD, avizujú po voľbách zmeny vo verejnoprávnych médiách. Babiš hovorí o zlučovaní financovania rozhlasu a televízie zo štátneho rozpočtu.
„Ak by sa spojili Česká televízia a Český rozhlas, znížili by sa prevádzkové náklady o 1 054 858 000 českých korún (viac než 43,45 milióna eur). Mám to presne, o 11,79 percenta,“ dodal. „Zároveň by sa znížili celkové náklady o 10,7 percenta,“ dodal.
Podľa bývalého riaditeľa českej televízie Jána Součka by to však mohlo byť nanajvýš niekoľko desiatok miliónov českých korún. Analýzu, o ktorej Babiš hovoril, nemá dodnes ministerstvo kultúry ani verejnosť.
Zmeny by chcel aj Tomio Okamura z SPD, čo potvrdil aj pre Český rozhlas. „Chceme zrušiť koncesionárske poplatky, zoštátniť to, a aby bol jasný dohľad Najvyššieho kontrolného úradu nad vaším hospodárením,“ vyhlásil.
Téme sa v relácii Dobrý deň, Slovensko venovala redaktorka Kristína Chrenková:
Ľudia im stále dôverujú
Opozičným stranám ANO a SPD sa nepozdáva, že ich rozhlas a televízia kritizujú. V skutočnosti sú však na veľmi dobrej úrovni.
„V prieskumoch verejnoprávnych médií sú stále obe verejnoprávne médiá na popredných pozíciách. Český rozhlas a Česká televízia si obvykle v týchto prieskumoch prehadzujú prvú a druhú priečku v dôveryhodnosti a stále im verí nadpolovičná väčšina obyvateľov Českej republiky,“ skonštatoval mediálny expert Filip Rožánek.
Dodal, že nedávno publikovaná správa Reportérov bez hraníc odporučila české verejnoprávne médiá ako vzor pre postkomunistické krajiny, ako by malo fungovať usporiadanie verejnoprávnych médií a ich financovanie.
Už v treťom odseku prvého paragrafu štát spravil z verejnoprávnych médií inštitúcie nezávislé od štátu. V legislatíve sa píše, že štát nezodpovedá za ich záväzky a televízia aj rozhlas nezodpovedajú za záväzky štátu. To je podľa Filipa Rožánka unikát.
„Nie sú to štátne podniky, takže ak by napríklad opozícia prišla po voľbách s tým, že by chcela tieto médiá financovať zo štátneho rozpočtu, tak ich skutočne musí doslova najskôr zoštátniť. Musela by vzniknúť úplne nová štátna inštitúcia, ktorá by potom mohla dostávať peniaze zo štátneho rozpočtu,“ vysvetlil expert.
V Česku sa od mája zvyšovali koncesionárske poplatky, tie sú teraz zhruba o euro na domácnosť vyššie ako vlani. Navyše ich valorizácia je naviazaná na zvyšovanie inflácie, čo je podľa odborníkov dobrý spôsob, ako udržať nezávislosť verejnoprávnych médií v krajine.
Potvrdzujú to aj medzinárodné novinárske organizácie, ktoré medziročne posunuli Česko v rebríčku slobody médií sedem priečok na desiatu pozíciu.