Bezpečnosť v hlavnom meste sa rapídne zhoršila. Ukazuje to nárast počtu prípadov, ktorými sa zaoberala mestská polícia. Za prvý polrok tohto roka riešili skoro 135-tisíc udalostí, čo je takmer dvojnásobok oproti rovnakému obdobiu vlani.
Zdvojnásobil sa aj počet blokových pokút. Mestská polícia ich za prvých šesť mesiacov udelila takmer 60-tisíc. Problémom sú najmä ľudia pod vplyvov alkoholu a drog.
„Voláme po možnosti, ako zaviesť opätovne do legislatívy záchytné izby, aby boli poskytované ako zdravotná služba minimálne na určitý časový úsek, aby tam takéto osoby mohli či už vytriezvieť, alebo zbaviť sa agresívneho správania,“ priblížil náčelník Mestskej polície v Bratislave Miroslav Antal.
Bezpečnosti v Bratislave a ďalších krajských mestách sa v Správach venovali redaktori Barbora Žiačiková, Róbert Latta a Zuzana Lechanová:
Bezpečnosť v MHD
Bezpečnosť je neraz problémom nielen na uliciach, ale aj vo vozidlách MHD. Pozreli sme sa na to, ako je to s bezpečnosťou aj v iných krajských mestách – v Prešove a Žiline.
V Prešove v posledných rokoch nemuseli vo vozidlách MHD riešiť vážnejšie incidenty. Aj cestujúci nám uviedli, že sa cítia bezpečne. Dopravný podnik tento rok začal cestujúcich informovať, ako postupovať pri mimoriadnych udalostiach.
„Ja osobne som bol svedkom nepríjemnej šarvátky vo vozidle MHD, keď do seba začali postrkovať dvaja tínedžeri,“ priblížil hovorca Dopravného podniku mesta Prešov Vladimír Tomek.
Dôležité je upozorniť vodiča, ktorý nemusí všetko registrovať. Vodič, ktorého sme oslovili, nám zároveň uviedol, že potrebuje aj podporu cestujúcich. „Pokiaľ nepríde cestujúci, že už je tam nejaký extrém, ani vodiči už nechodia riešiť,“ povedal vodič MHD v Prešove Ľubomír Švec.
V novších vozidlách sú zároveň kamery. „Máme plán, že všetky nové autobusy takisto vybavíme kamerovým systémom,“ dodal hovorca Tomek.
V Žiline majú nový kamerový systém
Dopravný podnik mesta Žilina má nový a vyspelý kamerový systém. V 88 dopravných prostriedkoch majú viac ako 670 kamier.
Vďaka nim je akýkoľvek incident, či už v autobuse, alebo v jeho okolí, dôkladne zaznamenaný. Vodiči absolvovali aj kurz empatickej komunikácie, aby vedeli predchádzať konfliktom s cestujúcimi. “Čiže vodič si koľkokrát vie poradiť aj sám, že vylúči cestujúceho z prepravy,“ priblížil konateľ dopravného podniku v Žiline Juraj Popluhár.
Nie vždy sa však podarí predísť problémom. Niektorí cestujúci, najmä pod vplyvom alkoholu, sú agresívni. “Urobili sme im nejaké základy sebaobrany, keby došlo k incidentu,“ dodal Popluhár. V praxi sa kamery v hromadnej doprave osvedčili aj polícií pri objasňovaní dopravných nehôd.