Na hlavný obsah

Slováci niekedy platia za rovnakú cestu viac: Lístky na medzinárodné vlaky podliehajú rôznym pravidlám

Na Slovensku sú lístky lacnejšie najmä pri skorom nákupe.

Vlak spoločnosti České dráhy na hlavnej stanici v Prahe.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Barbora Vizváryová

Slovensko môže mať za istých okolností vyššie ceny lístkov na medzinárodné vlaky. Cena sa totiž môže výrazne líšiť podľa toho, cez ktorého dopravcu si lístok na tú istú trasu cestujúci zakúpi. Napríklad cesta vlakom v druhej triede do Varšavy cez web Železničnej spoločnosti Slovensko vychádza na 57 eur, kým cez web poľského prepravcu v prepočte na 25 eur.

Príkladov výrazných cenových rozdielov je viac. Vlak z Prahy do Varšavy stojí cez poľského prepravcu v prepočte o 18 eur menej než cez české dráhy. Vlak z Bratislavy do Prahy stojí cez slovenský web o vyše desať eur menej než cez ten český.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Ján Baček vysvetlil, že na Slovensku sú lístky lacnejšie najmä pri skorom nákupe. „Najlacnejší lístok Europa Express na trase Bratislava – Praha stojí 17,50 eur a na trase Bratislava-Varšava 33,50 eur,“ informoval.

Cenám lístkov na medzinárodné vlaky sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor Marek Šebo:

Skorý nákup nie vždy rozhoduje

Nie vždy však rozhoduje skorý nákup. Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský hovorí, že cena medzinárodných lístkov je síce rovnaká, líšia sa však rôzne typy zliav od národných dopravcov. Odlišný je aj dopyt, napríklad podľa toho, či sú v danej krajine práve sviatky alebo prázdniny.

„Ak je v jednej krajine väčší dopyt po lístkoch ako v druhej, ich cena rastie rýchlejšie. Potom môžu byť ceny v Česku, Poľsku a na Slovensku rozdielne, aj keď samotné cenníky sú rovnaké,“ uviedol.

Lístky do Poľska cez ZSSK môže cestujúci vrátiť. Nízke ceny cez poľský web sú často dané aj tým, že v ponuke je takzvaný promo lístok, ktorý sa nedá stornovať. Jeho cena je však niekedy viac než dvakrát nižšia než cena u slovenského dopravcu.

„Z tohto dôvodu môžu existovať cenové rozdiely medzi poľskými, českými a slovenskými predajnými kanálmi v závislosti od výšky zliav a počtu lístkov predaných na ten istý vlak v daný deň,“ uviedol hovorca poľského PKP.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál