Na hlavný obsah

Dopravcovia chcú, aby kamióny mohli na diaľniciach predbiehať. Mnohí vodiči platný zákaz nerešpektujú

Zákon je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Na snímke vytvorená ulička pre jednotky rýchlej záchrannej služby v dopravnej zápche na diaľnici D1.
Kamióny by mohli mať dovolené predbiehať v určitých časoch. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Kamióny by mali mať možnosť predbiehať na diaľnici aspoň v určených časoch. Žiada to združenie cestných dopravcov. V niektorých krajinách to funguje. Na Slovensku platí zákaz, no mnohí vodiči ho nerešpektujú. Zákon, ktorý by predchádzanie umožňoval, je v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Šoféri kamiónov žiadajú, aby mohli medzi 22.00 a 6.00 predchádzať autá na diaľnici. „Veľakrát pomalšie vozidlá na diaľnici nie sú nákladné vozidlá, ale osobné vozidlá, ktoré si sledujú, či dôjdu na spotrebu. My sa snažíme, aby sa zmenil zákon. Aspoň v čase, keď diaľnica je prázdna,“ uviedol prezident združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

Zákonu, ktorý by dovolil kamiónom predbiehanie na diaľnici, sa v reportáži v Správach venovala redaktorka Natália Dvoranová:

Zákon predbiehanie zatiaľ zakazuje. „Vodič motorového vozidla kategórie N nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo,“ pripomenul hovorca policajného prezídia Peter Habara.

„Zakázalo sa to z toho dôvodu, že boli aj takí vodiči kamiónov, ktorí predbiehali jedno-dvoj kilometrovou rozdielnou rýchlosťou. Vytvorili dlhú zápchu, ktorá sa už potom nevedela rozpustiť,“ vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Inšpiráciu iniciovať zmenu zákona si združenie cestných dopravcov zobralo zo zahraničia. Napríklad aj z Českej republiky. „Je to väčšinou tak, že ak je v pravom pruhu alebo teda na diaľnici pomalšie auto, ktoré je výrazne pomalšie ako to, ktoré ho chce predbehnúť, tak to povolené predbiehanie tam je,“ ozrejmil Piešťanský.

„Niektoré kamióny namiesto 80 idú 60, tým pádom sa vytvárajú kolóny. Máme aj dosť prepravy s terminovanými časmi na nakládky alebo vykládky, tak, žiaľbohu, buď to risknem, alebo dôjdem neskoršie na vykládku, a tým pádom to zase nesie iné následky,“ vyjadril sa vodič kamióna František Živner.

O zmene zákona o cestnej premávke budú vláda, odborári a zamestnávatelia diskutovať tento mesiac na tripartite.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika