Na hlavný obsah

Ľudia platia u lekárov za úkony, ktoré neboli uvedené v cenníku. Ombudsman spúšťa vlastný prieskum

Závery chce adresovať do konca marca 2026.

Na ilustračnej snímke pacient s lekárkou v ambulancii.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Lukáš Mužla

Verejný ochranca práv spúšťa vlastný prieskum poplatkov v zdravotníctve. Dostáva sťažnosti od ľudí, ktorí platia u lekárov za úkony, ktoré ani neboli uvedené v ich cenníku.

Lekári nemôžu pýtať peniaze za objednanie pacienta, recept, návrh na kúpeľnú liečbu, potvrdenie o návšteve ambulancie ani za výmenný lístok k špecialistovi či prednostné ošetrenie. Závery prieskumu chce ombudsman adresovať vláde a samosprávam do konca marca 2026.

Poplatkom u lekára sa v relácii Správy venoval redaktor STVR Samuel Rešetár:

Audit ministerstva zdravotníctva ukázal, že 42  percent pacientov platilo poplatok pri návšteve ambulancie odborného lekára. Všetko, za čo pacient zaplatí navyše, musí byť uvedené v cenníku. Lekár mu musí vystaviť doklad o zaplatení.

„Cenníky u ambulantných lekárov eviduje príslušný samosprávny kraj, ktorý im vydáva povolenie na činnosť,“ uviedla hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Veronika Daničová.

„Bratislavský samosprávny kraj neschvaľuje cenníky, avšak poskytovatelia zdravotnej starostlivosti ho musia zaslať bratislavskému kraju, vrátane akýchkoľvek zmien,“ informoval riaditeľ odboru komunikácie a marketingu Bratislavského samosprávneho kraja Michal Feik.

Niektoré poplatky nie sú v cenníkoch

„Veľa poplatkov nemá právny základ, nie sú uvedené v cenníkoch. Sú to poplatky, ktoré napríklad žiadajú zubné kliniky, poplatok za manažment pacienta, za dezinfekciu nástrojov. Potom sa nám aj ľudia sťažujú, že je poplatok za e-recept alebo poplatok za expresné popísanie CT-čka, magnetickej rezonancie,“ upozornil verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský.

„Ak má pacient podozrenie na neoprávnený výber poplatku, môže sa so svojou žiadosťou o prešetrenie obrátiť na príslušný samosprávny kraj,“ avizovala Daničová.

Michal Feik poznamenal, že kontrolu robia, zároveň im prichádza množstvo podnetov. „Samozrejme, pokiaľ sa preukáže, že poskytovateľ napríklad vyberal poplatky, ktoré nie je oprávnený vyberať, tak pristupujeme aj k sankciám,“ dodal.

Lekár so zmluvou so zdravotnou poisťovňou nesmie od pacienta pýtať peniaze za výkony, ktoré hradí zdravotná poisťovňa.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko