Na hlavný obsah

Minister dopravy Ráž oznámil dátum, kedy by mal byť sprejazdnený tunel Višňové. Prehovoril aj o obchvate Ružomberok

Informoval o tom na tlačovej konferencii.

Minister dopravy Jozef Ráž
Minister dopravy Jozef Ráž. Foto: TASR/Martin Baumann

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové by mal byť motoristom odovzdaný do užívania 22. decembra 2025.

Uviedol to minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na stredajšej (29. 10.) tlačovej konferencii. Kabinet ministra predtým zverejnil uznesenie, ktorým zabezpečil pokračovanie a dokončenie výstavby úseku diaľnice D1 v súlade s harmonogramom a finančnými rámcami s predpokladaným sprejazdnením na základe spoločnej akcelerácie prác do konca roka 2025.

Minister však doplnil, že 22. decembra je „veľmi optimistický scenár“. „Dnes máme za sebou funkčné skúšky severnej rúry, ktoré dopadli dobre. Nasledujú skúšky južnej rúry a komplexné skúšky. Ak všetko dopadne dobre, platí termín 22. decembra,“ uviedol. Doplnil však, že „sa môže stať hocičo“.

Prieskumná štôlňa najdlhšieho slovenského tunela sa začala raziť ešte v roku 1998 a prerazili ju s dvojročným oneskorením v septembri 2002.

Samotná výstavba tunela sa však začala až o dvanásť rokov neskôr. Úsek D1 s tunelom Višňové začalo pôvodne stavať združenie firiem Salini Impregilo a Dúha, s ktorým však Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v marci 2019 ukončila zmluvu.

Verejnú súťaž na dostavbu diela vyhrala stavebná firma Skanska. NDS s talianskym konzorciom v súvislosti s ukončeným kontraktom vstúpila do medzinárodnej arbitráže.

Tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra a pôjde o najdlhší tunel na Slovensku. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela bude mať 13,5 kilometra. Úsek je súčasťou plánovaného komplexného prepojenia Bratislavy a Košíc.

Termínu dokončenia tunela vo Višňovom sa v relácii Správy venovala redaktorka STVR Zuzana Lechanová:

Výsledok arbitráže

Rozhodnutie v medzinárodnej arbitráži, ktoré sa týka ukončenia zmluvy s pôvodným zhotoviteľom tunela Višňové, má padnúť na začiatku budúceho roka. Po výjazdovom rokovaní vlády vo Višňovom to oznámil minister Ráž.

„Uskutočnili sa nejaké záverečné konania v tej arbitráži, máme predpoklad, ako sa to asi skončí,“ uviedol Ráž. O predpokladanom výsledku je podľa jeho slov informované aj ministerstvo financií.

„Niečo to Slovensko bude stáť, arbitráž však argumentačne vyšla pre Slovensko veľmi pozitívne,“ vyhlásil minister. Naznačil, že arbitráž sa priklonila k argumentom slovenskej strany i vzhľadom na prístup druhej strany nadhodnocovať veci vo svoj prospech. „Oni stále špekulovali v každej položke, vymýšľali si veci a tá arbitráž to vidí,“ dodal.

Obchvat Ružomberok

Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorej súčasťou je aj obchvat Ružomberka, by mohol byť spustený do prevádzky v marci budúceho roka. Ráž to uviedol s tým, že ide o optimálny variant, no nevylúčil ani ďalšie možné posunutie termínu až na máj 2026. Dôvodom odkladu otvorenia diaľnice je zosuv pôdy.

Minister sa dotkol aj ďalšieho nedostavaného úseku diaľnice z Bratislavy do Košíc, a to Turany – Hubová. Na tento úsek je vyhlásené verejné obstarávanie.

„Je to komplikovaná súťaž, ale postupne sa to hýbe dopredu. Čiže tam tiež predpokladám, že to bude zazmluvnené niekedy v priebehu budúceho roka,“ priblížil minister.

Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je dlhý takmer 15 kilometrov a jeho súčasťou je 19 mostov a tri križovatky. Súčasťou stavby je aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 kilometra. Diaľničný úsek vytvorí obchvat mesta Ružomberok a po dobudovaní sa napojí na štvorprúdovú diaľnicu do Košíc.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika