Na hlavný obsah

Po novom by mýto mal vyberať CzechToll. Diaľničiari majú požiadavky na zmeny, náklady sa majú znížiť

Podľa spoločnosti to nebude problém.

Na snímke sú kamióny na diaľnici.
NDS si od nového mýta sľubuje výrazne nižšie náklady na jeho výber. Foto: STVR

Od druhej polovice budúceho roka by na Slovensku mala po novom vyberať mýto firma CzechToll. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však požaduje v zmluve na nové mýto zmeny. Diaľničiari predpokladajú, že česká firma bude musieť dodať viac mýtnych jednotiek pre slovenských dopravcov. CzechToll reaguje, že to nebude problém.

Projekt na nový systém výberu mýta na Slovensku sa nastavoval v rokoch 2020 a 2022. Diaľničiari v tom čase predpokladali, že po vstupe spoločného európskeho systému na slovenský trh bude ten domáci využívať len približne desať percent dopravcov. Záujem o medzinárodných poskytovateľov výberu mýta je však na Slovensku nižší.

„K dnešnému dňu je tento pomer približne 50 percent a v súčasnosti si netrúfame stopercentne odhadnúť, že v čase spustenia nového systému to bude tých 90 percent,“ vyjadril sa hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

„Domnievam sa, že je to spôsobené tým, že poskytovatelia zo zahraničia nerobili na Slovensku adekvátnu reklamnú kampaň, neoslovovali vodičov, a tak im vlastne ušla dosť výrazná časť trhu, časť zákazníkov,“ zhodnotil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Na mýtny systém sa v reportáži v Správach pozrel redaktor STVR Timotej Pisch:

Viac mýtnych jednotiek

Národná diaľničná spoločnosť preto bude od budúceho prevádzkovateľa žiadať viac mýtnych jednotiek. Ich prípadný nedostatok by mohol znamenať výpadky pri výbere mýta.

„Spoločnosť CzechToll je pripravená dodať toľko palubných jednotiek, koľko bude pre nový elektronický mýtny systém potrebné. Za palubné jednotky pritom štát platí tiež poskytovateľom mýta v režime EETS, neočakávame preto žiadny zásadný dopad na celkové náklady na výber mýta pre štát,“ uviedol hovorca spoločnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Štát plánuje začať s prechodom na nový výber mýta v druhej polovici roku 2026. Podľa NDS sa dovtedy ešte môže situácia na trhu zmeniť.

„Rozhodnutie o tom, nakoľko sa rámcová suma bude využívať, je plne v rukách dopravcov. Ak sa rozhodnú využívať služby medzinárodných poskytovateľov mýta, tak sa nebude nejakým zásadným spôsobom meniť,“ dodal Ferenčák z diaľničnej spoločnosti.

NDS si od nového mýta sľubuje výrazne nižšie náklady na jeho výber. Peniaze chce investovať do obnovy infraštruktúry a environmentálnych projektov.

Prečo je medzinárodné mýto neatraktívne

Dopravcovia vysvetlili, že medzinárodné mýtne služby využíva iba polovica z nich z viacerých dôvodov. Väčšina slovenských firiem má len niekoľko kamiónov, takže pre veľkých zahraničných poskytovateľov nie sú zaujímaví.

Mnohí tiež prestali jazdiť do zahraničia, pretože by museli investovať do nových tachografov. Menším dopravcom preto stačia mýtne jednotky, ktoré už používajú.

„Nemá to zmysel a hlavne, ak máte malého dopravcu, ktorý síce má viacero mýtnych jednotiek v aute, ale už ich má nastavené a fungujú mu, tak jednoducho teraz sa snaží jazdiť. Nech sedieť niekde a prerábať si zmluvy,“ zhodnotil prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Pavol Piešťanský.

„Záleží aká je ponuka. Viete každý ide dnes po tej ponuke a pokiaľ tá ponuka bude na ten európsky systém lacnejší, tak tým pádom automaticky dopravcovia prejdú, pretože každý chce znižovať náklady v rámci konkurencieschopnosti, aby bol ako v celej Európe voči druhým krajinám, aby bol konkurencieschopný,“ pridal predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika