Na hlavný obsah

Kuriózna príčina meškania vlakov: Popadané lístie na koľajniciach spôsobuje problémy

Existuje však riešenie.

Na snímke lístie na koľajniciach.
Pre mokré lístie už vlak minulý týždeň meškal. Foto: STVR

Popadané listy komplikujú prejazd vlakov, najmä v horských častiach železníc. Na prvé počutie kuriózny, ale podľa odborníka nemalý problém. Napríklad v Británii to býva výrazný dôvod meškaní či odrieknutia vlakov. Podobné prípady sa stávajú aj na Slovensku. Na mokré lístie je však riešenie.

Vlak na trati z Banskej Bystrice do Turčianskych Teplíc výrazne stúpa. A práve časté dažde a padajúce lístie na jeseň dopravu komplikujú. Minulý piatok (24. 10.) dokonca rýchlik, ktorý smeroval do Vrútok, jazdu zastavil. Na pomoc musel prísť druhý rušeň. Vlak nabral výrazné meškanie.

„Problém sú listy a problém rovnako býva aj jemne porosená koľaj. Kolesá sa šmýkajú a nepriliehajú na tú koľajnicu tak, ako by mali,“ povedal viceprezident Federácie strojvodcov SR Peter Dubovský.

Problémom, ktoré na koľajniciach spôsobuje popadané lístie, sa v reportáži v Správach venoval redaktor STVR Alexander Ernest:

Čistenie koľají v tomto prípade v praxi nefunguje. Navyše, vôbec nie je jasné, kto a ako má problém riešiť. „Záležitosti sú v kompetencii dopravcu, ktorý zabezpečuje prevádzku vlakov na danom úseku a disponuje technikou určenou na odstraňovanie lístia alebo iných prekážok z koľají,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková.

„O zimnú a jesennú údržbu tratí sa stará manažér železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prijíma opatrenia na strane vozidiel,“ pokračoval hovorca národného dopravcu Ján Baček.

Poradiť si musí rušeň

S problémom si tak musí poradiť samotný rušeň. Vďaka hadici tesne nad koľajou dokáže dávkovať piesok, ktorý pri vlhku či lístí pomôže.

„Zásoby však nie sú nekonečné, to znamená, že môže sa stať, že vlak napriek tomu, že rušeň je vyzbrojený pieskom z depa, minie ho už skôr, tak potom jednoducho sa stáva, že nevyjde,“ skonštatoval viceprezident Federácie strojvodcov SR Peter Dubovský.

Problém tak môže vzniknúť aj cestujúcim z Banskej Bystrice, ktorí nestihnú prestupy na Bratislavu či Košice. „Rýchliky môžu na prípoje čakať len do stanovených limitov, aby sa minimalizovalo ďalšie meškanie vlakov v celej sieti,“ dodal Baček zo ZSSK.

Počasie ovplyvňuje dopravu na železnici a s prichádzajúcou zimou musia cestujúci s obmedzeniami na tratiach počítať častejšie. A to nie len pre padajúce lístie či vlhkosť, ale napríklad aj pre mráz.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika