Škola má byť bezpečné miesto pre deti aj učiteľov. Aj na to mysleli tvorcovia veľkej školskej reformy, ktorá dostala minulý týždeň v parlamente zelenú. Po novom by sa mal zlepšiť tok informácií o problémových deťoch medzi jednotlivými školami.
Prípad zo Spišskej Starej Vsi ukázal, že pokiaľ nemá škola o žiakovi dostatok informácií, môže to vyústiť do tragédie. Nový zákon preto zaväzuje rodičov, ale aj inštitúcie, aby o žiakovi poskytli všetky informácie.
„Školy budú povinné spolupracovať so sociálno-právnou ochranou, ak pôjde o vysoko rizikové deti,“ hovorí Viktor Križo z Centra poradenstva a psychológie v Bratislave.
Dieťa by malo, celou cestou od materskej až po maturitu, byť sprevádzané jednou dokumentáciou. „Nemá slúžiť na to, aby sme lustrovali deti, aby sme vedeli o nich nejaké negatívne informácie. Skôr má slúžiť na to, aby sme vedeli lepšie nastaviť podporu,“ objasňuje Križo.
Školskej reforme sa v Správach venovala redaktorka Natália Krížová:
Informovanie o potrebách
Centrum poradenstva a psychológie má podľa nového zákona informovať o špecifických potrebách žiaka riaditeľa školy.
„Tieto podstatné informácie, ktoré sa dejú okolo dieťaťa, či už je to pri hodnotení, alebo vyšetrení v Centru prevencie, alebo udalosti v rodine, o tom nutne potrebujeme v škole vedieť. Či už je to konflikt v rodine, či už je to rozpad v rodine, vzťahu, smrť blízkeho,“ hovorí prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková.
Nová právna úprava zaväzuje k väčšej spolupráci aj rodičov. „Aby existovala zodpovednosť rodičov za rizikové správanie detí. Aby deti dostávali odbornú pomoc, aby existovalo to prepojenie so sociálnou kuratelou, ak dieťa dostáva odbornú pomoc, aby nám nekončili v reedukačných centrách. Zároveň, aby nám neohrozovali ani život, ani zdravie, ani poriadok v školách,“ dodáva minister školstva, vývoja a výskumu Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Ministerstvo pracuje na ďalšom prepojení toku informácií o žiakoch, v prípade potreby, medzi sociálnou kuratelou či políciou a školstvom.
