Hoci si slovenskí vodiči uvedomujú, že používať mobilný telefón počas jazdy je nebezpečné, až sedem z desiatich sa priznalo, že ho za volantom používa. Vyplýva to z prieskumu školy bezpečnej jazdy. V lete oslovila 888 šoférov. Pätina z nich využívanie telefónu za volantom obhajovala svojimi skúsenosťami.
V prvej polovici tohto roka zastavila polícia vodičov, ktorí používali za jazdy telefón, osemtisíckrát. „Používať mobilný telefón môžu iba so systémom voľnej ruky. Za porušenie tohto predpisu hrozí v blokovom konaní pokuta do výšky 150 eur a v správnom konaní do 300 eur a zákaz činnosti na dva roky,“ pripomenul hovorca policajného prezídia Roman Hájek.
Škola bezpečnej jazdy robila cez leto prieskum, v ktorom sa ľudí pýtala napríklad na to, prečo telefón za jazdy používajú. Vyše 60 percent na telefonovanie, deväť percent aj na písanie a čítanie si správ. Tri percentá si stíhajú prezerať aj aplikácie.
Prieskum o používaní telefónov za volantom bol témou reportáže redaktorky Natálie Dvoranovej v relácii Správy :24:
„Dvadsať percent ľudí priznalo, že to používa, len keď to považujú za bezpečné. A čo je veľmi nebezpečné, posúvajú hranicu, kedy to ešte považujú za bezpečné,“ skonštatovala expertka na bezpečnú jazdu a inštruktorka školy šmyku Lucia Solomonová.
„Akékoľvek textovanie alebo telefonovanie za volantom spôsobuje to, že robíme dve veci naraz. Náš mozog prosto na toto nie je stavaný. Celá naša pozornosť sa presúva do mobilného telefónu,“ upozornil dopravný psychológ Karol Kleinmann.
„Keď zdvihneme oči z mobilu a začneme sledovať premávku, vie to trvať desať až dvadsať sekúnd, kým zaostríme, kým sa začneme znova sústrediť,“ uviedla Solomonová.
Nespoliehať sa na technológie
Ľudia s novšími autami si môžu myslieť, že ich vozidlo chvíľkovú nepozornosť vodiča zvládne. Odborník na informačné technológie však upozorňuje, že ani na najšpičkovejšie technológie sa nedá spoliehať úplne.
„Ja to vždy testujem a vždy prídem na to, že je tam nejaká chybička. Veľmi často funguje napríklad udržiavanie jazdného pruhu, teda auta v jazdnom pruhu, len do istého zakrývania zákruty. Ak je príliš ostrá, tak to jednoducho nevyberie,“ dodal odborník na IT a šéfredaktor portálu touchIT.sk Ondrej Macko.
Ak šofér očakáva napríklad dôležitú správu, odborník na informačné technológie mu odporúča využiť aplikácie, ktoré ju za jazdy nahlas automaticky prečítajú.