Bratislavské letisko začalo ťažiť zo situácie na viedenskom letisku. Najprv ohlásila úplný odchod z Viedne do Bratislavy maďarská nízkonákladová spoločnosť Wizz Air, potom nasledovalo škrtanie spojení zo strany jeho írskeho konkurenta Ryanair. Dôvodom sú vysoké poplatky. Viedenské letisko je tak pod tlakom.
Každý z týchto pasažierov, ktorí z Rakúska letí do inej krajiny, má v cene letenky započítanú ekologickú daň vo výške dvanásť eur. Smerujú do štátnej pokladnice.
Novým leteckým spojeniam z Bratislavy a im dopadom sme sa viac venovali v relácii Správy:
Nízkonákladové letecké spoločnosti žiadali vládu vo Viedni, aby daň zrušila. Tá však odkázala, že v čase konsolidácie potrebuje každé euro.
A tak Ryanair ponúkol miliardovú investíciu do rozvoja viedenského letiska. Výmenou za zrušenie ekologickej dane aj zníženie ďalších poplatkov. Rokovania tak pokračujú.
WizzAir odišiel do Bratislavy
Letecká linka Bratislava-Košice bude premávať deväťkrát za týždeň. Jednosmerná letenka bude stáť od približne na 20 eur. Bratislavčania to vnímajú pozitívne, no dúfajú, že na letisku nenarazia na zdržania, na ktoré si spomínajú z Viedne.
Prvé lietadlo poletí z Bratislavy do Košíc 21. novembra tohto roka. Ďalšie nové linky začnú lietať v prvom štvrťroku 2026. Novými destináciami budú Dortmund, Berlín, Varšava, Kišiňov, Larnaka, Tel Aviv, Priština, Ohrid, Tirana, Tuzla a Rím. Štát dá leteckej spoločnosti dotáciu viac než päť miliónov eur.
„Prevádzkujeme najmodernejšie Airbusy A321 Neo. Sú efektívne z hľadiska prevádzky, ekonomiky aj životného prostredia. Znamenajú menej hluku a menej uhlíkovej stopy,“ priblížil generálny riaditeľ spoločnosti Wizz Air József Váradi.
„Pre nás je podstatné to, aby sme mali let do každej krajiny, ktorá v EÚ je. Nejdeme sa hrať na to, aby sme odtiaľto ponúkali letenky za tisíc eur pre úzku skupinu ľudí. Bratislavské letisko je určené pre čo najväčšiu masu cestujúcich,“ dodal generálny riaditeľ Letiska M. R. Štefánika Dušan Novota.