Na hlavný obsah

Z večera do rána sa z pokojnej ulice stala rušná cesta. Obyvatelia okolitých domov sa cítia oklamaní

Cesta v Starej Ľubovni spôsobuje problém.

Na snímke cesta v Starej Ľubovni.
Cesta v Starej Ľubovni komplikuje situáciu. Foto: STVR

Jeden problém sa vyriešil a ďalší vznikol. Samospráva v Starej Ľubovni sa rozhodla zvýšiť bezpečnosť detí pri dvoch tamojších školách zavedením jednosmernej premávky. Týmto rozhodnutím sa však z inak tichej a pokojnej ulice stala rušná ulica.

Majitelia dotknutých rodinných domov, ktorí v minulosti výstavbu cesty zaplatili, sa cítia obídení a oklamaní. Samospráva argumentuje verejným záujmom.

„Cesta, ktorá bola určená iba k rodinným domom, bola v novembri minulého roku naraz presmerovaná, zokruhovaná a začalo tu denne jazdiť v ranných špičkách okolo 170 až 190 áut,“ priblížil Jozef Petriľák.

Problémovej ceste v Starej Ľubovni sa v relácii Občan za dverami venoval redaktor STVR Peter Navrátil:

„Mesto sa hrá na mŕtveho chrobáka, nás sa to netýka. Cesta je naša, robíme si, čo my chceme!“ poznamenal Peter Smandra.

V decembri 2009 vydal stavebný úrad v Starej Ľubovni povolenie na výstavbu cesty, ktorá mala slúžiť ako obslužná komunikácia pre nové rodinné domy.

„Vybudovali sme ju my, pozemky pod cestou sme kúpili my. Takisto plyn, elektriku, kanalizáciu, všetko sme si platili z vlastných zdrojov. Skladali sme sa na všetko,“ prezradili Zuzana Kucháriková.

Petriľák uviedol, že mestu v roku 2009 odovzdali kanalizáciu, verejné osvetlenie a podkladové vrstvy za jedno euro. „S tým, že bola dohoda, že bude iba na tento účel, na ktorý bola pôvodne stavaná. Tak nám to aj bolo prisľúbené od starého vedenia mesta,“ doplnil Smandra.

Mesto zmenilo značenie

Cesta, na ktorej mesto financovalo len vrchný asfaltový kryt, je jednosmerná, bez chodníka pre peších a široká len štyri metre.

„Keď tu niekto bude parkovať v ceste, tak neprejde ani nákladné, ani osobné auto. Je to úzka cesta, ktorá má ozaj slúžiť len ako prístupová cesta k rodinným domom,“ podotkol Rudolf Žiak.

V novembri minulého roka sa však mesto rozhodlo zmeniť dopravné značenie. Na obslužnej ceste k rodinným domom bol zmenený smer jazdy a príkazovými značkami sa z nej stala hlavná trasa pre autá smerujúce od dvoch susediacich škôl.

„Jedného pekného dňa sme sa zobudili a zrazu, bez nášho vedomia, začali autá jazdiť v protismere. My všetci sme ráno vyšli do protismeru,“ ozrejmil Peter Smandra.

Zároveň bola obojsmerná premávka na prístupovej ceste k školám zrušená a zmenená na jednosmernú. Vodiči, ktorých prevažnú časť tvoria rodičia, ktorí vezú svoje deti do školy alebo zamestnanci škôl, teda pri ceste späť nemajú inú možnosť, než použiť úzku komunikáciu medzi rodinnými domami.

„Mňa ako ženu osobne trápi to, že sa veľmi zvýšila prašnosť, hluk, strata súkromia na dvore,“ poznamenala Kucháriková.

Podľa Jozefa Petriľáka mesto porušilo dohodu. „Trpíme to už deväť mesiacov, prežili sme tu jednu zimu a jednoducho máme toho dosť,“ dodal.

Dôvodom bola bezpečnosť

„Pokiaľ tam skutočne bola nejaká neformálna gentlemanská dohoda, tak z pohľadu morálky je to pomerne jasný prípad,“ zhodnotil odborník na stavebné právo Ondrej Halama.

„Ale z hľadiska práva, je to veľmi komplikovaná situácia. Podľa mňa by sa nemali spoliehať na gentlemanské dohody, ale mali by si všetko detailne ošetriť v zmluve, keď predávajú prístupovú cestu alebo pozemok pod ňou,“ dodal.

Podľa vedenia mesta dôvod, prečo bola zrušená obojsmerná premávka na tejto prístupovej ceste a prečo bolo nutné presmerovať dopravu na komunikáciu medzi domami, je len jeden – bezpečnosť.

„Aj keď možno boli nejaké dohody v minulosti, že nebude komunikácia využívaná na takéto účely, momentálne je situácia taká, že počet automobilov bol natoľko veľký, že dochádzalo k situáciám, ktoré už neboli veľmi bezpečné,“ reagoval prednosta Mestského úradu v Starej Ľubovni Aleš Solár.

„Mali sme túto požiadavku od rodičov. Taktiež od poslancov, od vedenia cirkevnej školy,“ uviedol primátor Starej Ľubovne Ľuboš Tomko.

„Finišujeme so spracovaním projektovej dokumentácie, ktorá v tejto lokalite navrhuje obojsmernú premávku,“ informoval Solár. Primátor mesta Tomko tvrdí, že to chcú vyriešiť čím skôr no „všetko to stojí a padá na majetkovo-právnom vysporiadaní“.

Môže za problém parkovanie áut?

„Cesta je dosť úzka na to, aby sa tam stretávali dve autá. Situácia, kým sa vyrieši, bude to rok, dva roky trvať. Takže na ten čas je to veľmi potrebné, aby bola situácia vyriešená tak, ako v súčasnosti je,“ skonštatoval riaditeľ Spojenej školy sv. Anny Ján Rusiňák.

Opačný názor majú majitelia domov. Celý problém podľa nich spôsobujú vodiči, ktorí v rannej špičke parkujú autá tak, že blokujú príjazdovú cestu.

Ak by na nej bola osadená zákazová značka, cesta pri školách by bola dostatočne široká a bezpečná. Ako tvrdia, autá môžu stáť na parkovisku pri športovej hale, aj preto trvajú na pôvodnej organizácii dopravy.  „Že dopravné značenie sa zruší okamžite a stav sa vráti naspäť pred november 2024,“ podotkol Jozef  Petriľák.

Majitelia domov argumentujú aj tým, že cesta okolo ich domov nie je projektovaná na aktuálnu záťaž a pre súčasný účel nespĺňa technické normy. Petriľák tvrdí, že majú znalecké posudky, že cesta je nebezpečná.

Autá dlhšie ako deväť metrov po úzkej ceste nedokážu prejsť a musia ísť po ceste pri školách v protismere.

„Ulica nespĺňa základné požiadavky na miestne obslužné cesty, a to hlavne z hľadiska smerového vedenia a šírkového usporiadania v oblúkoch,“ uviedol v posudku autorizovaný stavebný inžinier Eduard Manco.

„Dochádza k zmene funkčného využívania obslužnej komunikácie, na ktorý bolo vydané stavebné povolenie a bez riešenia chodníka dochádza k výraznému zvýšeniu rizika ohrozenia chodcov,“ zhodnotil v posudku audítor bezpečnosti pozemnej komunikácie Branislav Juhás.

Dopravný inšpektorát nemal problém

„Naša spoločnosť spracovala projekt dopravného značenia, ktorý bol odsúhlasený v dopravnej komisii mesta. Predmetné komunikácie spĺňajú parametre pre vjazd sanitných a požiarnych vozidiel, ako aj vozidiel pre odvoz komunálneho odpadu,“ vyjadril sa konateľ spoločnosti Stavoprojekt Prešov s. r. o. Vojtech Kačala.

„Sme toho názoru, že zatiaľ je toto riešenie v poriadku a za tým si stojíme,“ reagoval prednosta Mestského úradu v Starej Ľubovni Aleš Solár.

„Nehovorím, že ide o ideálne riešenie. Je to najlepšie z možných riešení,“ komentoval primátor Ľuboš Tomko.

S tým, že je cesta úzka, chýba pri nej chodník pre chodcov a pri súčasnom využívaní dochádza k porušeniu technických noriem, nemal problém ani okresný dopravný inšpektorát.

„Projekt bol spracovaný autorizovanou osobou, ktorá má oprávnenie na spracovávanie projektov v cestnej doprave a ktorá je zodpovedná za dodržanie všetkých technických požiadaviek a noriem,“ informovala hovorkyňa prešovskej krajskej polície Jana Ligdayová.

Pre dopravný inšpektorát nebol problém ani to, že mesto nedokázalo cestu k rodinným domom od roku 2009 skolaudovať.

Cesta je neskolaudovaná

„Vidím pochybenie v tom, že mesto osadzuje dopravné značky na ceste, ktorá nemôže byť užívaná, pretože bez kolaudačného osvedčenia nemožno žiadnu stavbu trvale užívať,“ ozrejmil odborník na stavebné právo Ondrej Halama.

„Okresný dopravný inšpektorát nie je účastníkom stavebného konania a v rámci zmeny organizácie dopravy nedisponuje informáciami zo stavebného konania,“ povedala Ligdayová.

„Keď robíme, či tu sedím ja alebo niekto iný, neznamená, že nerobíme chyby. A keď sme urobili chybu, tak to treba zdvihnúť ruku, áno, urobil som chybu,“ vyhlásil primátor mesta Ľuboš Tomko.

Podľa primátora mesto bude chýbajúcu kolaudáciu cesty riešiť urgentne. Zároveň tvrdí, že chápe aj argumenty vlastníkov domov. Ustúpiť im však nemieni.  „Keď si dávame na misku váh, či je to komfort bývania, alebo bezpečnosť celková, tak jednoznačne verejný záujem. Keď tu sedím, tak je to bezpečnosť detí,“ doplnil.

Nepomohla ani prokuratúra

Majiteľom domov nepomohla ani prokuratúra. Pre možnú zaujatosť bol ich podnet presunutý zo Starej Ľubovne najprv na prokuratúru v Poprade, neskôr v Humennom. Stále bez výsledku.      

„Upovedomujem Vás o predĺžení lehoty na vybavenie Vášho podnetu z dôvodu, že žiadaný administratívny spis bez preskúmania ktorého nie je možné podnet vybaviť v prvotnej lehote, bol predložený mestom Stará Ľubovňa až po urgencii dňa 25.9.2025,“ znie v upovedomení Okresnej prokuratúry Humenné z 26. septembra 2025.

Keďže vlastníkom domov nepomohlo ani jednorazové protestné zablokovanie cesty, rozhodli sa pre rázny krok a od 22. septembra začali cestu blokovať každý pracovný deň.   

„V podstate sa nerieši sa situácia akútne, ako sme chceli. Preto sme pristúpili k dennej blokácii od 6. 45 h do 8.15 h,“ avizoval Petriľák s tým, že to platí do odvolania. „Kým sa to nepohne, nepohneme sa stade,“ uzavrel.

Mesto Stará Ľubovňa však 13. októbra vydalo zákaz verejného zhromaždenia na danej ceste, čím de facto prikázalo majiteľom rodinných domov ukončiť blokovanie cesty. Ako sa bude situácia vyvíjať, budeme sledovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny