Na hlavný obsah

EK plánuje zrýchliť železničné spojenie medzi hlavnými mestami. Cesta z Berlína do Viedne sa skráti takmer o polovicu

Cieľom je aj zatraktívniť železnicu.

vlak v Nemecku
Cesta z Mníchova do Ríma sa skráti približne o tretinu času. Foto: TASR/DPA/Jens Buettner

Európska komisia (EK) v stredu (5. 11.) predstavila plán, ako urýchliť výstavbu európskej vysokorýchlostnej železničnej siete. Počíta s prepojením hlavných dopravných uzlov rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu a vyššou. Cestujúci sa tak budú môcť dostať napríklad z Berlína do Kodane za štyri hodiny namiesto súčasných siedmich. Uviedla to EK vo vyhlásení.

Cieľom dopravného balíka je okrem iného skrátiť čas jazdy a urobiť železnicu atraktívnejšou alternatívou k leteckej doprave na krátke vzdialenosti. Tým chce zvýšiť počet cestujúcich a podporiť regionálne ekonomiky a cestovný ruch.

„Nový akčný plán pre vysokorýchlostné železnice stanovuje kroky potrebné na vytvorenie rýchlejšej, interoperabilnejšej a lepšie prepojenej európskej siete do roku 2040,“ uviedla unijná exekutíva. Výrazné skrátenie doby jazdy bude podľa nej prínosom pre hlavné dopravné uzly. Úžitok z toho budú mať aj pre mestá medzi týmito destináciami a okolitými regiónmi.

V budúcnosti by tak malo byť možné cestovať z Tallinnu do Rigy za hodinu a 45 minút. Z Rigy do Vilniusu by to malo trvať približne dve hodiny. Dnes je to vyše šesť hodín a vyše štyri hodiny.

Ako prípad pre strednú Európu komisia spomína, že sa doba jazdy z Berlína do Viedne cez Prahu skráti z viac ako ôsmich hodín na štyri hodiny a 30 minút. Na juhu sa potom napríklad skráti čas jazdy medzi Mníchovom a Rímom z deviatich hodín a 30 minút na šesť hodín.

Zblíženie aj podnikanie

„Skrátenie cestovného času medzi hlavnými mestami po celej Európe je hmatateľným a pragmatickým výsledkom našej vôle urobiť Európu zjednotenejšou a efektívnejšou,“ uviedol podpredseda Európskej komisie Raffaele Fitto. Možnosť rýchlejšieho cestovania podľa neho zblíži občanov a uľahčí podnikanie v celej Európskej únii.

Aby Európska komisia povzbudila železničné spoločnosti k realizácii plánov, plánuje podľa agentúry DPA odstrániť existujúce prekážky v cezhraničnej železničnej doprave a vyvinúť novú stratégiu financovania. Zlepšiť chce tiež podmienky pre železničný priemysel a prevádzkovateľov železníc a podporiť aj výskum a inovácie.

Podľa unijnej exekutívy sa náklady na dokončenie vysokorýchlostnej železničnej siete TEN-T odhadujú na približne 345 miliárd eur do roku 2040. Ak bude cieľom ešte vyššia rýchlosť vlakov, viac ako 250 kilometrov za hodinu, mohlo by byť do roku 2050 potrebných až 546 miliárd eur.

EK uviedla, že najmä rozšírenie vysokorýchlostnej železničnej siete bude vyžadovať súkromné investície. Tiež si vyžiada úvery a záruky od finančných inštitúcií, ako je Európska investičná banka. Ďalšie zdroje by mohlo byť možné získať vďaka fondom EÚ.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet