Na hlavný obsah

Europarlament schválil nové pravidlá pre vodičov: Mladých čakajú prísnejšie tresty, ťažšie budú aj testy v autoškole

Cieľom reformy je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky

autá
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Európsky parlament schválil reformu smernice o vodičských preukazoch. Zavádza nové pravidlá pre krajiny Európskej únie. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Smernica sa zameriava najmä na sprísňovanie pravidiel pre nových vodičov.

„Prísnejší postup voči mladým vodičom alebo začínajúcim vodičom by mal viesť k väčšej bezpečnosti. Počas skúšobnej lehoty budú mať mladí vodiči riziko prísnejších trestov za prekročenie rýchlosti, alebo za nezapnutie bezpečnostného pásu, čiže sa očakáva, že budú mať tie návyky bezpečnej jazdy jednoduchšie,“ vysvetlil riaditeľ Kancelárie Európskeho parlamentu v SR Róbert Sermek.

Písomné testy pri získavaní vodičského oprávnenia budú prísnejšie. Po novom v nich nájdeme aj otázky týkajúce sa mŕtvych uhlov či správneho používania asistenčných systémov. Tradičný plastový preukaz bude možné nahradiť digitálnou verziou uloženou v mobile.

Jednou zo zmien, ktoré smernica prináša, je aj zníženie veku na vodičský preukaz na nákladné auto na vek 18 rokov a na autobus na 21 rokov. U nás táto podmienka platí už od roku 2022.

Reforme smernice europarlamentu o vodičských preukazoch sa v relácii Správy :24 venovala redaktorka Lea Hubová:

„Aktuálne na Slovensku chýba viac ako 16-tisíc pozícií vodiča a v rámci celej Európskej únie pol milióna. Nie je to len náš problém, ale celej Európskej únie, a preto aj prichádza s riešením, že pustiť za kamión a za volant mladších ľudí,“ uviedol prezident Združenia cestných dopravcov SR (ČESMAD) Pavol Piešťanský.

„Nezníži to ich kvality, pretože je tam podmienka, aby dokázali svoju odbornú spôsobilosť, že majú špeciálny výcvik na to, aby viedli nákladné vozidlo alebo autobus,“ vyhlásil Sermek.

Cezhraničná výmena informácií a automatické pokuty

Čo sa ešte plánuje do budúcna zmeniť, je aj cezhraničná výmena informácií a automatické pokuty. Po novom, ak by vodič porušil pravidlá cestnej premávky v inom štáte Únie, pokuta by mu prišla na jeho adresu. Prezident dopravcov to kritizuje. Myslí si, že sankcie za priestupky sú nejasné.

„Kontroverzne pre nás je nedodržiavanie vzdialenosti, kde dve nákladné vozidlá si dodržiavajú vzdialenosť. Vojde tam osobné auto s myšičkou, odfotia vás a dopravca sa nebude vedieť vyviniť. Nebezpečné predchádzanie, nebezpečné parkovanie, je veľakrát diskutabilné, že čo to je,“ povedal Piešťanský.

Dopravný analytik súhlasí s potrebou zmien pre vodičov v rámci celej EÚ. Upozorňuje však na to, že každá krajina má iné uplatňovanie pravidiel, a tak ich vymáhanie môže byť náročné.

„Napríklad v Nemecku zvyknú kontrolovať bezpečný odstup. Trest ale nebýva dva roky, ako u nás, ale len týždeň alebo dva, kedy si môže vodič zobrať dovolenku a nedôjde o stratu zamestnania a rodina vlastného príjmu. Čiže sú tam veci, ktoré sú aj dobré, ale sú aj problematické,“ objasnil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Nové pravidlá by mal Európsky parlament uverejniť v úradnom vestníku do dvoch mesiacov. Potom budú mať členské štáty tri roky na ich zavedenie a rok na ich praktické uplatnenie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko