Na hlavný obsah

Finančná gramotnosť aj podvodné schémy: Nie všetci finfluenceri pracujú čestne, Matej Dobiš radí, na čo si dať pozor

Mnohí mladí sa vzdelávajú o financiách na sociálnych sieťach.

Výkonný riaditeľ Finančného kompasu Matej Dobiš.
Výkonný riaditeľ Finančného kompasu Matej Dobiš v Ekonomike :24 hovoril o finfluenceroch. Foto: STVR

Influenceri komunikujú mnohé témy so širokým publikom na sociálnych sieťach. Medzi nimi sa nájdu aj takí, ktorí svoje obsahy sústredia na jednu tému. Finfluenceri hovoria predovšetkým o financiách. Podľa Mateja Dobiša z Finančného kompasu vypomáhajú vo zvyšovaní finančnej gramotnosti verejnosti, no pripúšťa, že majú aj svoje negatíva.

Slovensko, čo sa týka finančnej gramotnosti, tlačí pred sebou veľký dlh. Finfluenceri ho vyrovnávajú najmä pri mladších ľuďoch, ktorí sa o financiách informujú prostredníctvom sociálnych sietí. Dobiš vysvetlil, že takto funguje 80 percent používateľov vo veku 18 až 25 rokov.

„Influencer sa dokáže jazykom a správaním mladých prihovoriť publiku a dokáže oprašovať témy, ku ktorým sa ešte ten človek nedostal a prvýkrát sa dostáva,“ skonštatoval.

Ďalším pozitívom finfluencerov je zvyšovanie povedomia o možnostiach investovania. Matej Dobiš pripomenul, že na Slovensku vládne v tomto ohľade skepsa, najmä vplyvom skúseností so subjektmi, ktoré vznikali bezprostredne po vzniku samostatného Slovenska. Pokles podkladových aktív Slovákov odrádza a investície v takom momente vyberajú.

„ V zahraničí je bežné, že práve to je signál, že sú zľavy, že sú výpredaje, a mal by som práve nakupovať. Toto sú veci, ktoré by sa mohli nejako naozaj zafixovať do pamäti mladých ľudí,“ myslí si výkonný riaditeľ Finančného kompasu.

Prípady z minulosti však ukázali, že šírenie osvety o investovaní a finančnej gramotnosti nie sú motiváciou každého finfluencera. Mnohí propagovali rizikové investície a kryptomenové schémy, čím ľudia prichádzali o desaťtisíce eur. Dobiš preto vyzval verejnosť k obozretnosti.

„Treba poznať pozadie toho človeka. Treba sa zamyslieť aj nad tým, že ak nejaká známa, populárna osoba propaguje investíciu do niečoho, pritom je to výborný ‚áčkový‘ športovec, celý život športoval a príde s tým, že toto je výborná príležitosť na investovanie, tak sa treba zamyslieť, či sa na chvíľu nestal bilbordom, že iba niekoho propaguje, ale naozaj tomu aj rozumie,“ dodal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika