Na hlavný obsah

Modernizácia tratí aj nový bezpečnostný systém: V niektorých vlakoch pribudne automatická kontrola rýchlosti a pohybu

EK schválila financovanie projektov z Nástroja na prepojenie Európy.

Vlaky na bratislavskej hlavnej stanici.
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Slovensko získalo z Európskej únie (EÚ) viac ako 135 miliónov eur na modernizáciu železničných tratí a zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy. Európska komisia (EK) schválila Slovensku financovanie projektov z Nástroja na prepojenie Európy (CEF).

Po oficiálnom odovzdaní grantovej dohody o konkrétnych projektoch v Košiciach informovali predstavitelia Ministerstva dopravy (MD) SR, EK, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo).

„Dnes je ten deň, keď podpisujeme zmluvy s EK v hodnote 135 miliónov eur, vďaka ktorým zmodernizujeme železničné trate a zvýšime bezpečnosť železničnej dopravy. Európske zdroje nám dlhodobo pomáhajú zlepšovať kvalitu a spoľahlivosť železníc. Vďaka našej pripravenosti a kvalite projektov bolo Slovensko v tomto kole výziev CEF medzi najúspešnejšími krajinami EÚ,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva Denisa Žiláková.

Slovensko získalo osem percent zo zdrojov, ktoré boli v rámci tejto výzvy z CEF k dispozícii pre všetkých 27 európskych krajín.

Modernizácii železníc sa v Správach venovala redaktorka Petronela Mahdalová:

Automatická kontrola rýchlosti vlakov

Na modernizáciu úseku železničnej trate Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce je určených 96,7 milióna eur. Za 27,3 milióna eur sa pripraví a zmodernizuje aj trať Košice – Čierna nad Tisou, pričom súčasťou projektu je rekonštrukcia trakčnej meniarne v Ruskove a výhybne v Barci.

Po viac ako päť miliónov eur získajú na inštaláciu moderného zabezpečovacieho systému ETCS do svojich vlakov ZSSK a ZSSK Cargo. Systém ETCS automaticky kontroluje rýchlosť a pohyb vlakov, aby zabránil nebezpečným situáciám. Ak je na trati prekážka, dokáže sám spomaliť alebo úplne zastaviť vlak, čím prispieva k vyššej bezpečnosti železničnej prevádzky, informovalo ministerstvo.

Ide o jednotný európsky štandard, ktorý sa postupne zavádza vo všetkých členských krajinách na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy naprieč Európou.

V prípade ZSSK z projektu nainštalujú systém ETCS do 29 osobných lokomotív a v spoločnosti ZSSK Cargo do 23 nákladných lokomotív. Takýto systém by podľa Žilákovej zabránil zrážke vlakov, k akej došlo v októbri v okrese Rožňava.

Finančný príspevok ocenil aj generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik. „Vďaka podpore Európskej komisie môžeme realizovať projekty, ktoré zásadne zvýšia kvalitu železničnej siete – od zvýšenia rýchlosti medzi Vydrníkom a Spišskou Novou Vsou, cez nové technológie v Košickom uzle a meniarni v Ruskove,“ povedal.

„Tieto investície nám umožnia skrátiť cestovné časy, zvýšiť bezpečnosť a pripraviť slovenské trate na prevádzku moderných vlakov s technológiou ETCS,“ dodal.

Využitie európskych zdrojov na zvýšenie bezpečnostných štandardov či zefektívnenie prevádzky vyzdvihli aj generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa a člen Predstavenstva ZSSK Cargo Miroslav Hopta.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko