Väčšie práva pre chodcov, predchádzanie nákladných vozidiel na diaľnici, či prísnejšie limity za prekročenie rýchlosti. Aj tieto zmeny prináša novela o cestnej premávke. Odsúhlasila ju vláda. Snahou je dosiahnuť vyššiu bezpečnosť a menej úmrtí na cestách.
„Veľmi závisí od toho, aké ďalšie zmeny budú v NR SR. Môže byť zmysluplná a prinesie vyššiu bezpečnosť aj komfort, naopak, môžu sa tam dostať také veci, ktoré budú nebezpečné a bude sa to znova novelizovať,“ dopravný analytik Jozef Drahovský.
V súčasnosti vidieť na autostrádach kamióny, ktoré sa predchádzajú. Dokazuje to aj jedno z videí. Momentálne je to podľa platných predpisov na diaľnici zakázané. Po novom už predbiehanie kamiónov zákon povolí, ale len v určitých situáciách.
Napríklad kamión by vodič iného nákladného vozidla mohol predísť iba v prípade, že ide výrazne vyššou rýchlosťou.
„Na diaľniciach budú osadené značky tam, kde nebude možnosť predbiehať. Čiže nebude to tak, že to bude všade a plošne,“ skonštatoval prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Pavol Piešťanský.
Návrhu zákona o cestnej premávke sa v Správach venovala redaktorka Soňa Hlavatá:
„Bolo by vhodné tam doplniť napríklad o desať kilometrov za hodinu. Čiže na diaľnici kamióny môžu chodiť bežne 90-kou, ak nejaký kamión pred ním ide stále 80-kou alebo 70-kou, on chce ísť tou 90-kou, tak by ho mal mať možnosť legálne predbehnúť,“ vysvetlil analytik Drahovský.
Výšky pokút za prekročenie rýchlosti by mali zostať nezmenené. Zníži sa však hranica prekročenej rýchlosti, pri ktorej vodič dostane pokutu a dokonca mu polícia môže zadržať aj vodičský preukaz.
Pokutu do 50 eur na mieste bude podľa návrhu môcť vodič dostať za prekročenie rýchlosti do pätnásť kilometrov za hodinu v obci a do 25 kilometrov za hodinu mimo obce. Najvyššia bloková pokuta, teda 800 eur, bude vodičom hroziť za prekročenie rýchlosti od 31 kilometrov za hodinu v obci a od 41 kilometrov za hodinu mimo obce.
„Vodiči sú stále viac vystavení takému tlaku a branie vodičákov sa mi zdá totálne prehnané,“ uviedol jeden z vodičov. „Nemyslím si, že to bude až také prísne a uvidíme, ako to celé nakoniec v parlamente dopadne,“ vyhlásil štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe.
Chodec má prednosť
Novela o cestnej premávke bude upravovať aj práva chodcov. Tí majú momentálne na priechode prednosť v momente, keď naň vkročia. Po novom bude mať chodec prednosť už vtedy, keď bude zjavné, že sa na priechod chystá vstúpiť.
„Musí sa pozerať na tých vodičov a snažiť sa o očný kontakt. Vodiči majú povinnosť sledovať dopravné značenie tak, aby keď vidia, že je priechod pre chodcov, spomalili, pozerali sa na chodcov, či tam je nejaký chodec, ktorý sa snaží o očný kontakt,“ vysvetlil Drahovský.
„Aby som ja pozeral na nejakého chodca, že či ide, nejde. Nemyslím, že to pomôže. Skôr to skomplikuje situáciu, bude to brzdiť premávku,“ vyjadril sa jeden z vodičov.
„Chceme zlepšiť pravidlá cestnej premávky tak, aby bola bezpečnejšia a aby sa znížil počet nehôd,“ dodal Krauspe. Návrh zákona o cestnej premávke musí schváliť ešte parlament. Platiť by mal od mája budúceho roka.
