V obci Kriváň v okrese Detva vo štvrtok (20. 11.) predpoludním slávnostne otvorili novovybudovaný úsek R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.
Rýchlostnú cestu do Novohradu s najdlhším mostom na Slovensku, ktorej výstavba trvala štyri roky, symbolickým prestrihnutím pásky otvorili minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) a predseda vlády Robert Fico (Smer-SD). Motoristom úsek sprístupnili vo štvrtok v popoludňajších hodinách, informoval rezort dopravy.
Úsek R2 Kriváň – Mýtna vedie členitým terénom doliny Krivánskeho potoka. Približne deväť kilometrov dlhá rýchlostná cesta je po väčšine vedená nad úrovňou povrchu. Úsek tvorí takmer 6,5 kilometra mostov vrátane najdlhšieho mosta na Slovensku s dĺžkou 4 374 metrov.
Rýchlostná cesta medzi Kriváňom a Mýtnou bude pre motoristov spoplatnená, jazdiť sa tam bude rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu. Úsek nie je podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filipa Macháčeka zaujímavý len polohou nad zemou, ale aj samotným procesom výstavby.
Technológia dilatácie mostov
„Boli použité všetky dostupné najmodernejšie technológie výstavby mostov. Je to tým, že všetky práce boli realizované vo výškach, naozaj v obrovských výškach. To, čo musím vyzdvihnúť, je, že počas tejto stavby takisto bezpečnosť bola extrémne dobre strážená, nič sa tu dramatické nestalo. Všetci ľudia, ktorí sa na tom podieľali, prišli bezpečne domov,“ povedal Macháček.
Unikátnou je podľa hlavného výkonného riaditeľa spoločnosti Doprastav Dušana Mráza napríklad technológia dilatácie mostov, ktorú použili.
„Dilatácia sa bežne robí nad mocnou podperou, čiže nad pilierom. Táto dilatácia je v strede poľa. Má to svoje benefity, že prečo sa to tak robí. Takže bola to pre nás veľká technologická výzva toto docieliť,“ skonštatoval Mráz s tým, že most na trase Kriváň – Mýtna je len druhým na svete, kde sa dilatácia robila takýmto spôsobom, pričom prvý sa nachádza v USA.
Stavebné práce na rýchlostnej ceste medzi Kriváňom a Mýtnou sa začali v roku 2021. Výstavbu malo na starosti združenie firiem Doprastav, Strabag a Eurovia. Problémy a omeškanie spôsobila aj polstoročie stará skládka odpadu pri obci Kriváň.
Nadväzujúci úsek R2
Skládka bola až desaťnásobne objemnejšia, než sa pôvodne predpokladalo, odstrániť sa ju podarilo na prelome rokov 2024 a 2025. V uplynulých rokoch sa postupne zvýšila aj cena diela, ktorú v zmluve pôvodne stanovili na 232 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Začiatkom jesene sa zmluvná cena pohybovala na úrovni približne 270 miliónov eur.
V súvislosti s otvorením novovybudovaného úseku diaľničiari sprejazdňujú aj nadväzujúci úsek R2 z Mýtnej do Tomášoviec, ktorý bol od polovice augusta uzavretý pre dokončovanie výstavby nového úseku Kriváň – Mýtna. Na trase medzi Bratislavou a Lučencom tak bez diaľničného spojenia ostáva už len južný obchvat Zvolena.
Obchvat Zvolena sa bude podľa ministra dopravy Jozefa Ráža s najväčšou pravdepodobnosťou viesť takzvaným „sliačskym variantom“.
„Dnes určite vieme, že už bude takto vydané aj finálne hodnotenie EIA. Takisto sa pozeráme aj na možnosti financovania a síce cez, samozrejme, výdavky na oblasť obrany, keďže tam máme napojenie sliačskeho vojenského letiska,“ prezradil minister.
Ako dodal, pracuje sa aj na príprave ďalších úsekov R2, a to Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa v okrese Rimavská Sobota. V budúcom roku chce minister úseky súťažiť, začiatok prác odhaduje na rok 2027.
