Na hlavný obsah

Fyziku a informatiku učia čoraz častejšie učitelia bez odbornej kvalifikácie, upozorňuje Inštitút vzdelávacej politiky

Hodiny odučia učitelia bez príslušnej aprobácie.

Na ilustračnej snímke pedagóg pri digitálnej tabuli.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Čoraz viac hodín fyziky a informatiky v slovenských školách vyučujú učitelia bez aprobácie na daný predmet. Upozornil na to Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) na sociálnej sieti. Informoval, že na webe Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR zverejnil údaje o odbornosti vyučovania za školský rok 2024/2025.

„Pri fyzike podiel neodborne vyučovaných hodín medziročne stúpol z 21,6 percenta na 24,4 percenta. V roku 2024 sa zvýšil aj podiel neodborne vyučovaných hodín informatiky, čo pravdepodobne súvisí s rastúcim nedostatkom učiteľov s aprobáciou na informatiku,“ uviedol IVP.

Potvrdil, že najvyšší podiel neodborne vyučovaných hodín dlhodobo vykazujú predmety technika, informatika, etická výchova a občianska náuka. Pri každom z nich podľa neho viac ako 30 percent hodín odučí učiteľ bez príslušnej aprobácie.

Ako skonštatoval, nízka odbornosť môže byť indikátorom nedostatku učiteľov, avšak nie je to tak vždy. „Pri niektorých predmetoch (napríklad etika či občianska náuka) je nižšia miera odbornosti skôr dôsledkom dopĺňania úväzkov učiteľov než nedostatku. Pre podrobnejšiu interpretáciu odporúčame našu staršiu analýzu,“ doplnil inštitút.

Zároveň vyzdvihol, že podiel neodbornosti klesá pri anglickom jazyku, biológii, dejepise a telesnej výchove. Výrazné zlepšenie bolo podľa neho zaznamenané aj pri občianskej náuke a výtvarnej výchove, no ich podiel neodborne vyučovaných hodín naďalej zostáva vysoký.

„Pri mnohých ďalších predmetoch, ako napríklad chémia, je situácia stabilná. Pri matematike či geografii podiel neodbornosti medziročne mierne kolíše,“ dodal IVP.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko