Na hlavný obsah

Prejsť na červenú na železnici je horšie ako na ceste, vysvetlil odborník. Keď si uvedomil rušňovodič chybu, bolo neskoro

Ľudská chyba otvára otázky bezpečnosti.

Nehoda vlakov pri Pezinku.
Zrážke vlakov mohol zabrániť systém ETCS. Foto: TASR/Michal Svítok

Odborník na železnice Jiří Kubáček sa domnieva, že situácia je pomerne prehľadná a príčina nehody vlakov pri Pezinku spočíva v zlyhaní ľudského faktora. REX mal byť predchádzaný v Trnave, no pre meškanie rýchlika sa to posunulo na Pezinok. Povedal v relácii Aktuálne :24.

„Pravdepodobne z akéhosi zvykového zamerania rušňovodič REX-a vedel, že má vyložiť cestujúcich, naložiť cestujúcich v Pezinku a má odísť. V Pezinku nie je dobre vidieť odklonové návestidlá. To znamená, že v tom momente nebol uistený o tom, že to návestidlo je preňho, ale nejakú zelenú tam videl a odišiel. To, že sa mýli, sa zistilo až keď bol v blízkosti návestidla. Už bolo neskoro,“ vysvetlil.

I keď pripúšťa, že išlo o zlyhanie rušňovodiča, pripomína, že sa otvára aj séria otázok o tom, či manažment urobil maximum pre to, aby zaistili čo najvyššiu možnú bezpečnosť na koľajniciach.

Jazda na červenú je však na železnici mimoriadne závažná chyba, podľa Kubáčka horšia než na cestách. „Na ceste sa vám to ešte môže ‚prepiecť‘, no na železnici to neplatí,“ podotkol.

Expert na vlakovú dopravu otvoril aj otázku kvality vlakového personálu. Pripomenul, že exminister Árpád Érsek znížil podmienky a za rušňovodičov sa brali aj nepripravení, aj ľudia bez maturity. Znižovanie veku rušňovodičov neberie za dôležitý faktor, no vníma, že ich kvalita klesá.

Pozrite si celý rozhovor s Jiřím Kubáčkom z relácie Aktuálne :24:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika