Pomáha zachrániť život, no málokto o nej vie. SMS správa na tiesňovú linku 112 na Slovensku funguje už takmer šesť rokov. Podľa štatistík najviac takýchto správ poslali Slováci v roku 2021, takmer 20-tisíc. Tento rok ich zatiaľ na tiesňovú linku prišlo takmer desaťtisíc.
Okrem osôb, ktoré nemôžu telefonovať z dôvodu zdravotného postihnutia, je táto služba aj pre ľudí, ktorí sú v ohrození života a zdravia, napríklad pri násilnom incidente či únose.
„Služba poslania SMSky na 112-tku je dôležitá aj kvôli automatizovanému posielaniu SMSiek. Dnes sú už rôzne aplikácie a systémy v autách, ktoré dokážu automaticky rozpoznať nehodu a dokážu pomocou takejto SMSky privolať pomoc,“ objasnil záchranár a riaditeľ Záchrannej zdravotnej služby (ZaMED) Matej Polák.
Automatická lokalizácia
Výhoda SMS správy na linku 112 je aj tá, že keď človek nemá signál, môže napísať núdzovú SMS správu a tá sa odošle v tom momente, kedy sa telefón pripojí na sieť.
„Majú aj funkciu automatickej lokalizácie volajúceho, čiže vedia aj vystopovať, z akého miesta tá SMSka prišla,“ povedal Polák.
SMS správam na tiesňovú linku 112 sa v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka Barbora Žiačiková:
„Správy by mali byť čo najstručnejšie, aby operátori mohli rýchlo pochopiť situáciu. Základné informácie by mali obsahovať čo najpresnejší popis miesta (adresa, orientačné body) a stručný opis situácie,“ vysvetlil hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.
„Operátor sa snaží získať aj ďalšie informácie o tom, aké sily potrebuje vyslať. Či ide o zásah hasičov, polície, alebo záchrannej zdravotnej služby,“ ozrejmil záchranár Polák.
Od nového roka vznikne linka 116 -117, kde môžu ľudia konzultovať menej závažné zdravotné problémy.
