Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) mal pôvodne predstaviť akčný plán na zvýšenie bezpečnosti železníc. Načrtol zatiaľ len základný návrh opatrení. Konkrétny plán chce zverejniť o dva týždne.
V rušňoch by mali podľa Ráža pribudnúť nové kamery nasmerované do kabíny. Budú sledovať, čo rušňovodič robí. Rezort chce zaviesť aj elektronickú kartu rušňovodiča. Bude zaznamenávať, či dodržiava povinný odpočinok. Mala by zabrániť tomu, aby počas voľna pracoval pre súkromných dopravcov.
„Teraz sa ospravedlňujem všetkým rušňovodičom, ktorí prídu o svoje súkromie. Jednoducho je to opatrenie za pár eur, aby sme videli, čomu sa tam rušňovodič venuje. Lebo možno je na mobile, čo má zakázané, to má zakázané každý vodič, lenže rušňovodiča nezastaví policajt,“ povedal minister.
Systém ETCS, ktorý automaticky brzdí a predchádza nehodám, by mal byť na hlavných tratiach povinne inštalovaný do roku 2030 a o dvadsať rokov neskôr na celom Slovensku.
ETCS systém potrebuje čo najviac vlakov
Najdôležitejším opatrením na zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy je, aby mal systém ETCS čo najväčší počet vlakov a čo najviac kilometrov tratí. Vtedy dokáže efektívne zabrzdiť vlak a zabrániť tak zrážke. „Máme hotových vyše 200 kilometrov dnes a do tých 770, to do roku 2030, myslím, že sa to dá stihnúť,“ doplnil Ráž.
Požiadavkám železničiarov sa v relácii Správy venovala redaktorka Magdaléna Štefanicová:
Podľa železničiarov je však nevyhnutné, aby systém ETCS bol nainštalovaný povinne vo všetkých vlakoch.
„Keď len jeden rušeň nebude vybavený systémom ETCS, lebo zatiaľ nemusí, tak sa kľudne stane znova to, čo sa stalo v Pezinku,“ uviedol expert na železnice z Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka.
Problém je vo financiách
Problém však vidia vo financiách. Zavedenie systému do jedného vlaku stojí od 500 do 800-tisíc eur. „Bude potrebná zmysluplná schéma štátnej pomoci, ktorá pokryje časť nákladov železničných dopravcov, umožní zmysluplne prevádzkovať dopravu, vytvára nejaký zisk a nezvyšovať cestovné a nezvyšovať cenu za prepravu tovaru,“ dodal Benka.
„Zaviesť ETCS do všetkých vlakov, to nie je náklad štátneho rozpočtu, ale náklad prepravcov, je zhruba 400 miliónov eur. Čo sa týka našich vlakov, kde to vieme namontovať, v krátkom čase je zhruba 41 miliónov pre ZSSK,“ informoval minister dopravy.
V Česku už premáva viac ako 1300 vlakov s týmto zabezpečovacím systémom. Nainštalovaný je na stovkách kilometrov tratí. Od tohto roka je povinný na všetkých hlavných tratiach.
„Na stanici Břeclav sa stalo, že pri posune vošla lokomotíva na už postavenú vlakovú cestu pod dohľadom ETCS, po ktorej prichádzal vlak zo severu. Systém ETCS zareagoval správne a podarilo sa tak zabrániť možnej nehode,“ opísal Oldřich Sládek zo Združenia železničných nákladných dopravcov Českej republiky.
