Na hlavný obsah

Zanedbané koľajnice spôsobujú problémy aj nákladným prepravcom. Rezort dopravy tvrdí, že pre opravu železníc robí maximum

Pre spomalenú dopravu prichádzajú o zákazky.

Ilustračná snímka vlakov.
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Zlý stav koľajníc ovplyvňuje aj nákladných prepravcov. Zanedbané úseky podľa nich spomaľujú dopravu, a preto prichádzajú o zákazky. Ministerstvo dopravy hovorí, že pre opravu železníc robí maximum.

Železnice bojujú s vysokým investičným dlhom. Na údržbu a opravy infraštruktúry potrebujú viac ako jednu miliardu eur. Zlý stav sa prejavuje aj v nákladnej železničnej doprave, kde každá hodina meškania spôsobuje problémy.

„Keď niekde zmeškáte nejaký slot, tak bavíme sa, že je meškanie dve až tri hodiny, ale pre vás to znamená, že vás vyloží až o týždeň. Čiže niekedy to má naozaj neblahé aj materiálne dôsledky na dopravcov,“ objasnil prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár.

Dôvodom je podľa analytika aj to, že je prehustená doprava a viaceré nákladné vlaky sa na slovenské trate nezmestia. Dopravcovia preto radšej Slovensko obchádzajú.

Problémom v nákladnej železničnej doprave sa v relácii Správy venoval redaktor Boris Novotňák:

„To má negatívny dopad na železnice Slovenskej republiky. Neplatia tým pádom vlakom kilometre za prejdené koľajnice u nás, lebo nákladná doprava za to platí,“ povedal riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Rozbehnuté sú viaceré projekty

Rezort dopravy chce modernizačný dlh na železniciach riešiť. Momentálne má rozbehnuté viaceré projekty.

„Modernizácia uzla Žilina, modernizácia trate Poprad – Vydrník, modernizácia trate Čadca – štátna hranica SR/ČR, elektrifikácia trate Humenné – Bánovce nad Ondavou, rekonštrukcia trate medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou alebo niekoľko modernizácií regionálnych tratí z plánu obnovy,“ uviedol rezort dopravy.

„Musí sa stavať rýchlo a efektívne, nie ako u nás, čo sme zvyknutí, že to, čo sa môže urobiť za dva roky, robíme šesť až desať rokov. To je neprípustné, s tým treba niečo urobiť. Ale tu majú maslo na hlave viaceré vlády, to nie je len vec tejto vlády,“ vyhlásil podpredseda hnutia KDH Viliam Karas.

„Proces opráv musí mať určitú postupnosť. Nemôžeme opravovať trate vo veľkom rozsahu naraz, pretože by skolabovala železničná doprava – nákladná aj osobná,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Konštruktívnejšie riešenie a plán výstavby žiadajú aj samotní dopravcovia. Tí chcú, aby sa súčasný harmonogram výstavby železníc a ciest stal pre rezort dopravy záväzný.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko