Na bratislavskom obchvate sa objavil nečakaný problém. Protihlukové steny mali chrániť obyvateľov z okolia. Na mnohých miestach však panely chýbajú alebo ich ničí hrdza.
Projekt D4 a R7 dostal počas výstavby inovačné protihlukové zábrany zo špeciálnej ocele s názvom Corten. Tento materiál má mať na povrchu výrazne viditeľnú koróznu vrstvu, ktorá by mala brániť šíreniu hrdze do vnútra panelu.
Poškodeným protihlukovým panelom sa v relácii Správy venoval redaktor STVR Martin Belej:
„Je to nepekné. Už keď to robili, som si myslel, že to s niečím natrú, že tam bude nejaká povrchová úprava, ale mne sa to osobne nepáči,“ zhodnotil obyvateľ mestskej časti Bratislava – Jarovce.
Pochybnosti o dizajne však nie sú jediným problémom. Napriek sľubovanej odolnosti panelov ich hrdza začala ničiť zvnútra už po pár rokoch.
„Je tam veľa chýb od začiatku a práve snaha spraviť to čo najlacnejšie a použiť najlacnejšie materiály môže byť príčina tohto stavu, čo tu je, že nám koroduje protihluková stena, nie na jednom mieste, ale celá,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.
Protihlukové panely v takomto stave neostanú. „Koncesionár začal v októbri na svoje náklady výmenu protihlukových stien, pričom osádzané budú nové hliníkové panely,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Výmenu má v rukách koncesionár
Na zhotovenie týchto dopravných trás si štát prenajal súkromnú firmu, ktorá ich postavila a najbližších 30 rokov ich má aj spravovať.
„Výhodou PPP projektu v tomto kontexte je práve to, že riziko výstavby, prevádzky a údržby nesie počas trvania koncesnej lehoty koncesionár. Preto ministerstvo dopravy na tento zásah nevynakladá žiadne finančné prostriedky,“ ozrejmila Poláčiková.
Výmenu jednotlivých panelov má v rukách koncesionár. Je na ňom, ako rýchlo a v akom poradí bude úseky opravovať.
