Na rýchlostnej ceste R1 dostanú vodiči do navigácie varovný signál na stojace záchranné alebo údržbové vozidlá. Nový systém zabezpečuje na 52 kilometroch diaľnice jej prevádzkovateľ. Má predchádzať kolíziám.
Náraz osobného auta do odstaveného vozidla Národnej diaľničnej spoločnosti na diaľnici D2 si nedávno vyžiadal jedno zranenie. Podobné kolízie nie sú na cestách ani na diaľniciach výnimočné. Niekoľkokilometrový úsek rýchlostnej cesty v okolí Nitry spravuje súkromná firma, ktorá sa rozhodla zaviesť novinku. Vodičov chce pred prekážkou v predstihu varovať.
„Informuje pomocou navigácií a pomocou máp, ktoré dokážu fungovať ako navigácie všetkých vodičov, ktorí to majú pustené. Spolupracujeme s firmou, ktorá má spoluprácu priamo s automobilkami, kedy už nové vozidlá nepotrebujú mať pustenú navigáciu a tento systém vie informovať správou aj hlasovým signálom,“ vysvetlil IT technik Via Pribina Ivan Ridzoň.
Novému varovnému systému na R1 sa v relácii Správy z regiónov venoval redaktor Miroslav Lyko:
Upozornenie na auto, ktoré na prekážku vo svojom jazdnom pruhu nereaguje, dostáva aj posádka zásahového vozidla.
„Akonáhle ten vyhodnotí, že menej ako tri sekundy to vozidlo nezmenilo smer, že stále smeruje na hliadku, tak vydá varovný signál, aby hliadka mala čas uskočiť,“ objasnil prevádzkový riaditeľ Via Pribina.
Varovanie pomohlo už tisíckam vodičov
Ďalší systém varovania sa týka kamiónov. Informáciu dostávajú cez svoju vysielačku zhruba 500 metrov pred stojacim zásahovým vozidlom.
Technológiu skúšal tím 34 operátorov. Počas siedmich mesiacov upozornili na stovky nebezpečných prekážok na ceste. „Celkovo viac ako desaťtisíc vodičov už bolo upozornených týmito okamžitými varovaniami,“ povedala hovorkyňa Via Pribina Mia Bajáková.
„Veľa vodičov ide tak, že sa pozerá periférnym videním a drží sa zhruba vo svojom jazdnom pruhu a nepozerá sa ďaleko dopredu. A vtedy, keď dostane z nejakého informačného systému varovanie, tak to je práve ten moment, kedy sa na tú chvíľu pozrú,“ vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Takáto technológia na ostatných úsekoch slovenských diaľnic chýba, no Národná diaľničná spoločnosť vysvetlila, že napríklad v Bratislave má dobré skúsenosti s líniovým riadením dopravy, keď v predstihu na obmedzenia na ceste upozorňujú svetelné tabule.
