Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) otvoril tému možných zmien v regionálnej doprave. Na menej využívaných tratiach by vlaky mohli byť nahradené autobusmi. Ide podľa neho o efektívnejšie riešenie. Odborníci pritom upozorňujú na riziká.
Ráž hovorí, že na niektorých málo vyťažených tratiach nedáva prevádzka vlakov ekonomický zmysel. Podľa neho by na týchto linkách mohli jazdiť autobusy. Túto alternatívu chce zahrnúť do Plánu dopravnej obslužnosti. „Jeden vlakový spoj štátny rozpočet vyjde ročne aj dva milióny eur. Za to by ste mohli takých mikrobusov kúpiť desať, možno aj 20,“ povedal šéf rezortu.
Nahrádzaniu vlakov autobusmi sa v reportáži v Správach :24 venovali Zuzana Lechanová, Radovan Kondrlík a Magdaléna Štefanicová:
Cestujúci z Poltára povedali, že by sa im krok nepáčil, no pri súčasnom stave železničnej infraštruktúry by ich neprekvapil. Odborník si myslí, že zabezpečovanie autobusovej dopravy železničnou spoločnosťou je nesprávna cesta.
„Túto opravu zabezpečujú vyššie územné celky, takže nevidím dôvod, aby Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ešte suplovala autobusových dopravcov. Nevidím v tom žiadne rácio ani ekonomické, ani iné, ani výhodu pre cestujúcich,“ zhodnotil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
ZSSK pripúšťa debatu
ZSSK upozorňuje, že autobusová doprava má iné pravidlá a zatiaľ si autobusy prenajíma len v prípade výluk alebo mimoriadnych udalostiach na tratiach. Nateraz však nevylučuje, že by sa o rozšírení služieb mohlo hovoriť.
„ZSSK je v prvom rade vlakový dopravca. Ale, samozrejme, ak sa ponuka naskytne alebo objaví na stole, sme o nej pripravení diskutovať a hľadať to najhospodárnejšie a najefektívnejšie riešenie,“ povedal hovorca dopravnej spoločnosti Ján Baček.
„Chceme však naozaj najprv pripraviť národný Plán dopravnej obslužnosti, ktorý do budúceho roku a do budúceho grafikonu už by mal zahŕňať aj tieto alternatívne možnosti,“ pokračoval minister Ráž.
Myšlienka nahradiť niektoré vlaky autobusmi je zatiaľ iba v štádiu úvah. Ministerstvo bude najskôr posudzovať dáta, obsadenosť a dopravné potreby regiónov.
